Tre romantiska romaner för mulna kvällar

… och dagar, för den delen

 

Nu är det äntligen helg och många får äntligen lite välbehövlig ledighet. Men så är ju vädret som det är… Tur att det finns böcker! Jag vill med detta inlägg tipsa om tre fantastiska kärleksromaner att gosa ner sig i soffan (eller varför inte i sängen?) med.

Alla mina val är utgivna på 1800-talet. Måste erkänna att jag inte läst särskilt mycket ”ny” romantik. Vardagsromantik är inte riktigt min grej, i alla fall inte att läsa om. Den romantik som får mitt hjärta att bulta lite extra hårt ska gärna innehålla uppvaktning och gentlemän, sån där kärlek som är lite ”se men inte röra”. Men någon gång ska väl även jag lära mig att läsa harlequin och liknande.

 

Svindlande höjder

En roman som behandlar den ungdomliga kärleken, den som aldrig riktigt växer upp. Den förödande kärleken, den som sliter ut hjärtat, kastar det på marken och trampar på det. Boken är skriven som en ramberättelse där Mr Lockwood får denna svindlande kärlekshistoria berättad för sig av en kvinna som bevittnade allting.

Emily Brontë skrev Svindlande höjder på mitten av 1800-talet, men den funkar lika bra idag som då. Romanen innehåller en del skräckromantiska inslag som kryddar på historien lite extra, exempelvis den ständiga närvaro av döden och de dystra, karga landskapen.

 

Anna Karenina

För dig som vill läsa om lust och passion, men också för dig som vill läsa en tragisk kärlekshistoria. Anna Karenina är ett Av Leo Tolstojs mest betydande verk. Boken ger en rak bild av det ryska tsarsamhället, där societetsliv vävs samman med aristokrati och otillåten kärlek.

Anna Karenina lever ett känslolöst och tråkigt äktenskap med sin make, men när hon möter greve Vronskij kan hon inte stå emot sina lustar. De inleder en relation som sätter hela Anna Kareninas liv på spel, men hon kan inte stå emot den förbjudna lidelsen.

 

Northanger Abbey

Min absoluta favoritbok av Jane Austen. Boken är inte särskilt tjock, men handlingen är spännande och förs ständigt framåt utan tråkiga partier.

Handlingen kretsar mycket kring att gå vilse i böckernas värld, ibland till den grad att inte längre kunna skilja på verklighet och fantasi. Hjältinnan Catherine läser mycket skräckromantiska böcker och förlorar ibland sin förankring i verkligheten vilket kommer att påverka hennes liv. När hon blir kär i en man sätter hennes intensiva läsande av skräckromantiska romaner käppar i hennes kärleksliv, och plötsligt står allt på spel.

 

Inspiration fick jag från Lyrans noblesser. Hoppas jag inspirerat dig till lite romantisk läsning. Ligger kanske någon av böckerna på bokhyllan eller vinden och dammar? Då rekommenderar jag dig att plocka fram och blåsa av den, för de förtjänar alla en ordentlig genomläsning. Trevlig läshelg!

Publicerat av

Bokstund

Böcker. Te. Skriva.

Lämna en kommentar