Att göra plats för skrivandet

Ja, nu pratar jag alltså om den fysiska platsen. Favoritplatsen för tillfället är sängen – särskilt nu när vädret är så här dystert.

Jag drar gärna med mig några filtar till min plats och myser ner mig ordentligt. Placerar gärna en kopp te som är alldeles för het när man kommer ihåg den på sängbordet. Den slutar ofta i vasken efter skrivstunden om jag ska vara helt ärlig… Särskilt de gånger jag fått ett sådant flow där jag bara inte kunnat lyfta pennan från pappret. Ibland är jag förutseende och kokar en hel kanna te. Halva den brukar också hamna i vasken, men den andra halvan brukar jag faktiskt dricka. Författarte.

Det känns ungefär som att jag flyr när jag väljer sängen framför skrivbordet. Men min skrivbordsplats är inte inspirerande. Skrivbordet står svart och dystert framför ett av mina fönster i lägenheten och min stationära dator tar upp hela utrymmet. Jag har sagt till mig själv så många gånger att jag borde köpa ett nytt skrivbord, göra platsen inspirerande och välkomnande. Så att jag vill sitta där. Men det blir aldrig av. Så jag flyr till sängen. För ibland duger bara inte skrivbordet, och inte heller soffan. För ibland är det enda som duger den gamla trogna sängen.

Då brukar jag ta med saker som inspirerar mig, som till exempel skrivmaskinen. Jag behöver egentligen inte så mycket. Ibland behöver jag en bild, om det är något som är för svårt att hålla i hjärnan. Ibland målar jag bilden själv, ibland letar jag upp någon referensbild på internet. Men för det mesta räcker min egen fantasi ganska långt.

Om jag verkligen kunde fly skulle jag fly till Hogwarts. Därför får Hogwarts pryda min sänggavel. Kanske kan den färga mina tankar och drömmar? Inspirera till spännande stoff?

Är du duktig på att göra plats för skrivandet?

2 thoughts on “Att göra plats för skrivandet

  1. Skriviver skriver:

    Hej! Kul med en alldeles nystartad blogg! Och jättespännande med din utbildning – det låter otroligt lyxigt.

    Själv skriver jag också väldigt ofta i sängen, men det är köksbordet som är min egentliga arbetsplats just nu. Sedan vi fick barn och dottern tog över det gamla ”arbetsrummet/gästrummet/ateljén” finns det inget skrivbord som är mitt längre. Och ingen hörna där jag får plats med mitt skrivande annat än stundvis. Så jag skriver helt enkelt där jag kan och har lust. Vi planerar för att köpa hus i år, så jag hoppas att jag kommer kunna få en riktigt skrivhörna med ett riktigt skrivbord snart. I bästa fall ett helt rum. I mina drömmar har jag redan tapetserat och valt allt från läsfåtölj till väggprydnader och förvaringsdetaljer 😉

    Liked by 1 person

Kommentera

