Textramar

 

Idag satt jag och tre andra tjejer och jobbade i InDesign med vad jag kallar textramar. Vi bildar tillsammans sättningsgruppen, alltså den grupp som ska sätta boken. Vi har ett stort arbete framför oss! Jag valde att delta i den gruppen för att jag vill öva mer på InDesign. Känns som en värdefull kunskap att ha i ryggsäcken.

Tanken just nu är att vi ska jobba fram en bra mall att utgå från när vi sedan har texterna till boken. Vi började med att titta lite på hur andra har gjort. En av tjejerna jobbar i en bokhandel så hon hade samlat jättemycket referensmaterial åt oss. Sedan började vi kika på lite olika typsnitt vi tycker är snygga.

Efter att ha valt ut en ganska ansenlig mängd typsnitt satte vi oss vid varsin dator och började jobba fram varsin egen mall. Vi insåg ganska snabbt att vi redan glömt ganska mycket av det vi lärt oss vid vårt tidigare bokprojekt.

Våra resultat blev helt olika, och inte bara för att vi valt att arbeta med olika typsnitt. Tanken är att visa upp vad vi gjort på redaktionsmötet imorgon för feedback. Vi hann tyvärr inte jobba särskilt länge med det, så jag är inte direkt supernöjd med mitt resultat.

Jag gjorde min textsnutt i Garamond. Inte så originellt, tänker kanske du. Och det är sant, Garamond används ofta som inlagetext. Jag tycker dock inte att det gör något att det är såpass vanligt. Man kan göra nytt och crazy på andra saker, till exempel pagineringen. Garamond är trots allt odödligt. Och väldigt snyggt.

2017-02-20-14-44-01

Kom precis hem. Ska äta lite innan jag åker tillbaka till skolan för kvällskurs, men måste erkänna att jag inte är särskilt sugen på att ge mig ut i regnet igen. När det regnar sitter jag helst inne med en kopp te och en god bok eller anteckningsblock 🙂

2017-02-20-14-32-55

Bloglovin’  │ Instagram

Kommentera

