Godaste köttfärssoppan

Eller man-tager-vad-man-haver-soppa

 

Behöver du rensa kylskåpet eller skafferiet? Är du hungrig men vet inte vad du ska äta? Då är denna soppa perfekt för dig! Denna soppa kallar jag för man-tager-vad-man-haver-soppa för att den går att variera i all oändlighet. Om man saknar någon ingrediens hemma kan man alltid byta ut den till det man har. Man kan även lägga till och ta bort ingredienser som man själv vill.

Köttfärs försöker jag alltid ha hemma i frysen för att det går att göra så mycket med det. Allt annat ingår i kategorin jag kallar ”basvaror”. För att göra den vegetarisk skulle jag rekommendera att byta ut köttfärsen mot mer bönor.

Tid: ca 10 min förberedelse + ca 20-30 min tillagning

Du behöver (för 4-6 portioner):

ca 500-600g köttfärs

Olja eller smör

Morötter (jag hade ungefär 3 morötter)

Potatis (jag hade 4 ganska små potatisar, plus fyra förkokta sedan en annan måltid)

Lök (jag hade två gula lökar)

Vitlök efter smak (jag hade fyra klyftor)

1 paket bönor

Tomatpuré (jag hade i ca 3-4 matskedar)

Kryddor (jag valde oregano, paprika, lökpulver och spiskummin för att jag gillar det, men du kan ta vad som helst som du är sugen på)

Lite chilisås eller annan typ av hetta (valfritt)

1 liter vatten

Buljong

Salt och peppar

2017-02-16-18-04-262017-02-16-18-04-50

Gör så här:

Börja med att hacka upp dina grönsaker du ska ha i soppan och ta fram övriga ingredienser så att du har dem överskådligt och nära till hands.

2017-02-16-18-04-37

Hetta sedan upp en liken klick smör och extra virgin olivolja i en gryta. Det går även utmärkt att steka i antingen olja eller smör om man vill det, och oljesort är naturligtvis valfri den med.

2017-02-16-18-09-14

Bryn färsen och löken.

2017-02-16-18-12-52

När färsen börjat få färg kan du lägga i rotfrukterna och kryddorna. Måtta kryddorna efter känsla. Jag hade i ganska mycket kryddor. Det kommer bli en stor gryta, så det är ingen idé att vara snål. Kom ihåg att röra om ofta; du vill inte bränna vid något. Efter någon minut kan du pressa i vitlöken och låta den steka med i någon minut.

2017-02-16-18-16-37

Sedan häller du på vattnet och de sköljda bönorna. Salta. Klicka i tomatpuré. Rör om väl.

2017-02-16-18-18-26

Lägg i buljong. Jag använde ungefär 3 teskedar av den här:

2017-02-16-18-19-30

Ska du använda buljongtärning rekommenderar jag åtminstone 2 tärningar.

Låt soppan koka på svag värme så att rotfrukterna blir mjuka. Rör om då och då.

Efter en kvart eller så (beroende på storleken på dina rotfrukter) kan du känna med en provsticka om rotfrukterna är så som du vill ha dem. Jag vill ha mina lite al dente.

Dags att smaka av! Kom ihåg att det kommer behövas ganska mycket salt då potatisen suger åt sig mycket av saltet, men var försiktig så att du inte översaltar. Peppra lite. Jag ville ha lite mer hetta i min soppa så jag hällde i ca 2 matskedar chilisås och ca 0,5 tesked sambal oelek. Det var också nu jag lade i mina redan tillagade potatisar från kylskåpet.

2017-02-16-19-09-37

Det är gott att servera med en klick cremé fraiche eller turkisk yoghurt och riven ost, men soppan är god som den är också!

2017-02-20 15.27.56.jpg

Jag fick totalt 6 portioner, så nu har jag några matlådor! Soppan håller ca 5 dagar i kylen. Går att frysa.

Behöver du matinspiration? I så fall rekommenderar jag Foodish – en blogg full av härlig matinspiration!

2 thoughts on “Godaste köttfärssoppan

Kommentera

