Mitt frö

Så för några dagar sedan kom jag på en så jäkla bra bokidé, och den blev ännu bättre när jag insåg att jag kan använda den för att förbättra ett av mina gamla manus som nu ligger på hårddisken och dammar. Det där gamla manuset hade aldrig fått någon riktigt mening. Det låg ingen tanke bakom det, bara väldigt starka känslor. Och det duger inte, det visste jag då också.

Jag visste inte om mitt frö var unikt eller inte, så jag googlade runt lite och insåg att svenska sökningar inte gav mig särskilt mycket information alls. Så jag gick över till engelska. Insåg att det finns böcker med liknande tema, men inget – vad jag kan hitta – med samma. Tänkte att det kanske är bra att det finns andra böcker med liknande tema, för då kan jag läsa böckerna och kanske, förhoppningsvis, få inspiration till mitt eget lilla frö. 

Bara ingenting är för likt. Det är kanske kul att skriva ”nästa Svindlande höjder” liksom, men som författare vill man vara nyskapande. Komma med något nytt. Och det hoppas jag att jag ska kunna göra med mitt frö.

Min syster sa att jag ska så mitt frö så det kan växa och gro. Så jag kan skörda till hösten, om jag vårdar det ordentligt. Hon är klok hon. Så det är precis det jag ska göra. Efter skolan igår gick jag till repro och köpte en liten svart anteckningsbok och vanliga gröna post-it. Nu ska här skrivas!

2 thoughts on “Mitt frö

Kommentera

