Den där första meningen

Har i flera dagar skjutit upp att börja skriva på mitt frö på riktigt för att jag inte lyckats klura ut någon första mening, för är det då någon mening att börja skriva på riktigt? Jag har gjort en del förarbete; jag har ungefär 30 scener, och jag vet ungefär när alla scener ska utspela sig. Hur många scener som får vara med får jag se senare… 

Nu känner jag att jag vill börja skriva på riktigt, inte bara ha en massa lösryckta meningar på några linjerade papper. Vill testa mina karaktärer och scener och se vad som händer. Ibland är jag lite väl otålig för mitt eget bästa. Men så är det den där första meningen. Den som inte vill bildas. Den som finns där på tungspetsen men klistrar sig fast som en äcklig smak.

Är den första meningen ens viktig så här i början? Kanske kommer den senare? Med mina två andra frön kom den första meningen tidigt, långt innan jag ens sammanställt riktiga scener och en gång innan jag ens hade ett namn på min protagonist. På något sätt känns det som att om jag börjar utan den där första meningen kommer allt bli skit. Då kommer resten präglas av att jag inte ens hade en ordentlig inledning klar när jag började. Men samtidigt känns det som att jag måste börja för att komma någonstans.

10 thoughts on “Den där första meningen

  1. carolaholtansegerlund skriver:

    Jag skulle säga nej, den där första meningen är INTE viktig så där i början. Den kommer hur som helst ändå att ändras i redigeringen. Inledningen är som bekant bland de viktigaste i manuset, det är där vi håvar in läsarna, men att låta de första skrivna orden förbli detsamma genom hela redigeringen kanske bara visar att vi inte redigerar tillräckligt brutalt och grundligt. Strunta i första meningen är mitt råd (om du är redo att börja skriva). Börja istället skriva på öppningsscenen, den du ser framför dig. Lycka till med skrivandet! 🙂

    Liked by 1 person

  2. Jenny Eriksson skriver:

    Kör på! Jag tänker att med så många uttänkta scener så har du kommit en bra bit på väg redan så om den perfekta förstameningen inte är där än, strunta i den just nu. Den kommer. Förstameningar kan vara fantastiska i sig och ibland leveras de på silverfat i hjärnan men ibland kommer de helt enkelt när det är dags för saker att falla på plats. Jag tror ibland att förstameningen blir magisk utifrån det som kommer sedan, det vill säga, det behöver inte börja med att man kommer på en genial inledning, inledningen blir kanske genial på grund av helheten.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Jag tror du har rätt! Kanske blir denna första mening som kommer senare bättre än alla andra mina första meningar? Det ska bli spännande att se hur denna första mening ska ta form 😀

      Gilla

  3. Skriva läsa leva skriver:

    Jag lägger inget större krut på just första meningen. Snarare på första meningarna eller stycket. Och det tycker jag går att ändra allteftersom, speciellt om jag inte är nöjd från början. Kanske borde jag lägga mer fokus och krut på första-meningen men njae… är själv sällan så impad av att all energi läggs där. Vill ju att allt därefter ska fånga och fängsla läsaren också. 😉

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Det är så spännande att höra hur andra gör! Jag vet faktiskt inte om den första meningen är så viktig, men det är väl något man fått höra såpass länge att man får för sig att det är viktigt. Det är sant som du säger – om allt efter inte fängslar läsaren, är ju en riktigt bra första mening ganska redundant haha 😀

      Liked by 1 person

  4. anethebergendahl skriver:

    För mig som läsare och snart nydebutant är hela första kapitlet viktigt. Det är ”just där” man ska fånga in sina läsare. Gärna sluta med en cliffhanger eller något lockande så man bara måste läsa vidare.

    När jag började skriva på min roman för drygt tre år sedan så läste jag de första sidorna/första kapitlet i flera olika böcker, bara för att få en känsla hur jag själv skulle börja. Önskar dig lycka till med skriveriet. Vilken genrè skriver du i?

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Ja, första kapitlet är superviktigt!

      Bra tips, så ska jag göra! 🙂 Mitt frö, som jag kallar det projekt jag håller på med mest just nu, ska bli en thriller är det tänkt. Men vi får väl se hur det blir med det 🙂 Annars skriver jag en del skräck och fantasy, så håller mig egentligen inom den fantastiska litteraturens ramar.

      Liked by 1 person

Kommentera

