Antagningsbesked och refuseringsbrev

Igår gick vi igenom de inskickade texterna en gång till och kom fram till vilka som kommer publiceras i vår debutantologi Isbrytning. Det innebar att det blev dags att skriva ihop ett antagningsbesked samt ett refuseringsbrev. Jag och en annan tjej i klassen (vi är så gott som alltid minst två på varje uppgift) blev tilldelade att skriva antagningsbesked, och två andra fick skriva refuseringsbrev.

Vi la ungefär två timmar på antagningsbeskedet i förmiddags, och blev ändå inte riktigt nöjda. Tillslut valde vi att låta det vara. Mottagaren till antagningsbeskedet blir väl så glad över att vara antagen att den inte riktigt bryr sig om hur brevet är formulerat 🙂

Jag hade egentligen velat skriva refuseringsbrevet. Det är något jag upplever att man måste vara ganska känslig med. Att man gör skribenten besviken är nog ganska givet hur man än skriver, men man vill ju inte göra skribenten ledsen eller omotiverad. Så hur man formulerar sig där är extra viktigt.

Breven är klara och skickades ut under eftermiddagen. Då vi fått in väldigt många bidrag har vi tyvärr inte möjlighet att svara utförligt på de som blev refuserade, så brevet blev tyvärr väldigt opersonligt. Det hade varit roligt att skriva ett personligare brev, men det tar tyvärr tid som vi inte har. Vi har redan ett pressat tidsschema.

Hur ser du på antagningsbesked och refuseringsbrev?

Bloglovin’  │ Instagram

10 thoughts on “Antagningsbesked och refuseringsbrev

  1. Marie: Mitt skrivliv skriver:

    Vilket intressant projekt ni håller på med!
    Antagningsbesked har jag ännu inte fått något, jag skriver bokmanus och (än så länge) inte noveller. Men ett telefonsamtal med JA, vore väl trevligt.
    När det gäller refuseringsbreven har jag däremot fått en del genom åren och jag är okej med standardsvaren, eftersom förlagen har mycket att göra, och allt som är mer än standard är positivt och peppande. Formuleringarna känns inte så viktiga.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Ja, det hade verkligen varit kul att ringa de antagna 🙂 Men vi kom tyvärr fram till att det tar tid vi inte har. Hela projektet ska vara klart i maj. Så det blev standardmail till både de antagna och de refuserade.

      Så bra att du är okej med det! Jag hade nog blivit lite ledsen för ett standardsvar tror jag, trots att jag vet att det är svårt att skriva personligare när det är så många som söker.

      Liked by 1 person

      • Marie: Mitt skrivliv skriver:

        Jag menade inte att ni skulle ha ringt, förstår att det är svårt att hinna med. Jag menade bara hur jag skulle vilja ha ett antagningsbesked om jag fick något av mina manus antaget 🙂
        Min inställning till alla refuseringsbreven är att de bara är steg mot målet, för varje gång jag försöker och får nej kommer jag närmare det där efterlängtade ja:et. Förhoppningsvis 😉

        Liked by 1 person

      • Bokstund skriver:

        Ja, jag förstår dig 🙂 Blev själv uppringd när jag var med i Borås Tidnings lilla debutantpris, det är flera år sedan och minns samtalet så väl fortfarande. En magisk upplevelse. Önskar ändå att vi hade haft tid att ringa alla.

        Det är ju faktiskt sant! Man får tänka på alla de där stora författarna som fått så många refuseringsbrev, men bara rest sig igen och lyckats! 😀

        Liked by 1 person

      • Marie: Mitt skrivliv skriver:

        Vilken härlig upplevelse att få ett sådant samtal! Hoppas du får fler sådana samtal i framtiden också. Jag fortsätter drömma om mitt – och jobba för det såklart.
        Eller hur! Många har refuserats före de blir antagna, jag försöker tänka långsiktigt – bortom första kontraktet – för sedan gäller det ju att kunna leverera bok två, tre o.s.v. och då kan man inte ha ett enda manus man jobbat med i tio år. Alltid lär man sig något i manusarbetet och oavsett man blir antagen eller inte är det aldrig bortkastad tid.

        Liked by 1 person

      • Bokstund skriver:

        Det hoppas jag också, och hoppas självklart att du får ett du med! Så som du jobbar dröjer det nog inte länge 😊

        Ja, det är nog smart att tänka långsiktigt! Ser absolut inte skrivandet som bortkastad tid jag heller, och håller verkligen med om att man alltid lär sig nytt. Och det är ju så kul det med! 😀

        Liked by 1 person

  2. Drömmen om en bok skriver:

    Hur antagningsbeskedet ser ut kan jag som du tycka har mindre betydelse då man blir glad oavsett. Men självklart vill man känna sig utvald och att den som valt ut en ser fram emot samarbetet.

    Refuseringsbrev är ju otroligt tråkiga… Ett väldigt kort opersonligt brev får ju en att undra om de läst överhuvudtaget, eller om man helt enkelt är så dåligt på att skriva att man borde sluta försöka. Jag tror som du att det är väldigt viktigt att vara finkänslig. Jag förstår att det inte finns tid att svara alla på ett personligt sätt, men det kan betyda så mycket att man får någon positiv återkoppling på det man har skrivit. Och absolut något peppande som får en att kämpa vidare 🙂

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Ja, så tänkte vi också och valde faktiskt att använda just ordet ”utvald” 🙂

      Håller verkligen med om det. Det hade absolut tagit längre tid att lägga till något personligare, men jag tror också att det hade varit värt att lägga den tiden. Bara en mening hade säkert räckt 🙂

      Liked by 1 person

  3. Jenny skriver:

    Halloj!
    Spännande projekt.

    Själv har jag aldrig fått något jakande svar från ett förlag, än *hoppas. Men refuserad har jag blivit. En gång. En barnbok jag skrev för många år sedan. Det svaret var kortfattad och tydligt men ändå lättsamt och trevligt. Alltså inget ”fortsätt skriva, eller ”det här och det här var bra men …” och det kändes helt okej för mig. Det var ju ingen uppgift på en skrivkurs jag lämnade in där feedback var förväntat.

    Antagningsbrevets formuleringar känns nog oviktiga där och då, men senare kan det nog ha betydelse. Dessa brev sparas ju ofta så som brevskrivare vill man kanske att detta är snyggt skrivet. Av juridiska skäl skall man nog också vara försiktig med formuleringarna. Eller övertänker jag nu kanske, tenderar att göra det, hehe.

    Glad över att hitta din blogg, den skall bli intressant att följa. Fortsatt trevlig helg.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Ja, det är så olika med det där. Några skribenter bad uttryckligen om feedback i sina mail, och det känns lite tråkigt att inte kunna göra det. De flesta verkade dock nöja sig med det de fick…

      Absolut hade det varit bäst om båda breven varit riktigt bra formulerade! Jag ångrar att vi inte satt längre. Vi hade ju ändå tid. Ibland är det nog faktiskt bra att övertänka 😉 Man vill ju inte råka hamna i någon juridisk tvist, liksom 😜

      Tack så mycket! Ska bli spännande att följa din med. Trevlig helg!

      Gilla

Kommentera

