Ny novell och nya fortsättningar

För några veckor sedan skrev jag ju som bekant novellen Gripön till några tredjeklassare. Eleverna fick först läsa den och sedan skriva egna fortsättningar på den. De tyckte att det var så kul att de ville att jag skulle skriva en egen fortsättning på den, vilket jag såklart gjorde. 

Några elever blev så inspirerade att de skrev egna sagor till mig som de vill att jag ska göra en fortsättning på. Nedan kan du se de två första jag fått.

Eleverna har skrivit sina sagor på egen tid. Jag är så galet glad över att jag lyckats inspirera åtminstone några elever till läsande och skrivande, så jag sa att jag självklart vill skriva fortsättningar på deras sagor! Så det har jag suttit och gjort idag. 

Förhoppningsvis kan jag skicka mina fortsättningar redan på söndag, så eleverna kan få dem på måndag. Jag vill ju inte göra ett halvdant jobb, utan det ska göras på riktigt. Hittills är jag ganska nöjd med mina fortsättningar, om jag får säga det själv 😊

Jag ska även skriva en till saga till dem. Denna kommer vara lite annorlunda. Jag vill försöka uppmuntra ännu mer till kreativiteten, men det blir kanske lite för avancerat. Jag ska åtminstone testa och se hur det funkar. 

Den nya novellen slutar inte helt öppet, som Gripön gjorde. Istället får läsaren tre val på hur sagan ska fortsätta. När läsaren valt sin fortsättning får den läsa en kort fortsättning på det valet och sedan fortsätta på den. Känns det logiskt? Jag är inspirerad av de där spelen där man gör olika val och de val man gör påverkar narrativet på olika sätt. Det är kanske lite för avancerat för att testa på tredjeklassare, men hey, varför inte? Det värsta som kan hända är att de inte förstår och att jag får skriva om. 

Jag hoppas kunna skicka även denna novell på söndag så eleverna kan börja redan på måndag (om det passar i schemat). Ska bli så kul att se deras nya alster! 

4 thoughts on “Ny novell och nya fortsättningar

Kommentera

