Mina bästa tips för att komma ur en lässvacka

För oss läsande människor finns knappt något värre än att hamna i en lässvacka. Det har hänt mig flera gånger. Oftast har det berott på att jag haft så många böcker i litteraturvetenskapen som jag varit tvungen att läsa, och då har jag inte velat läsa något egenvalt. Ibland har det berott på att jag upplevt att jag inte haft tid. Alla gånger har jag lyckats ta mig ur det, och här kommer mina bästa tips på hur du kan göra det också!

Sitt (eller ligg) på en mysig plats. Det kan vara i sängen, i soffan, i en speciell läsfåtölj, i badet (för den lyckliga med ett badkar) eller på en filt på gräset. När jag bodde hemma hos mina föräldrar älskade jag att lägga ett täcke på golvet framför eldstaden och ligga på mage och läsa. Nu nöjer jag mig med att ligga antingen på soffan med en mysig filt eller täcke, eller i sängen.

Välj en bok du länge tänkt läsa, om du har någon sådan. Har du inte har det så gå till biblioteket och be om hjälp. De är kunniga och hjälpsamma.

Gör tid för läsandet. Tänk inte att du ska pressa in det mellan pluggtid och matlagning, utan bestäm att du ska läsa. Ungefär som man planerar in ett IKEA-besök eller att titta på ett serieavsnitt. Ju mindre stressad du är, desto skönare läsning kommer du ha.

Läs i bra ljus. Jag föredrar att läsa i dagsljus, men läser även till nattlampans ljus innan jag ska sova. Om det är för dunkelt anstränger du ögonen och då får du ont i huvudet, vilket du absolut inte vill!

Gör lässtunden till en riktig mysstund. Förutom att sitta på en mysig plats kan du även förbereda din mysstund med några bitar choklad och frukt, och kanske en kopp te eller något annat du gillar. Skäm bort dig själv. Läsning är lika bra för själen som den är för knoppen 🙂

Ännu mera mys! Ibland sätter jag på en brasa på Youtube, eller ljudet av regn. Om du inte kan läsa med något ljud omkring dig är detta kanske inget för dig. Men gillar du lite mysiga ljud så borde du testa!

2017-03-18 17.23.49

Funkar inget av detta? Testa att lyssna på en ljudbok. Ibland kan det trigga ett lässug.

Bloglovin’  │ Instagram

18 thoughts on “Mina bästa tips för att komma ur en lässvacka

  1. yfronten skriver:

    När jag har haft depressioner och inte orkat läsa har jag slöläst damtidningar som Amelia och Femina. Sedan kan man läsa ungdomsböcker, som ofta inte är så tjocka. Det är härligt att ligga ute och läsa, med fågelkvitter.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Åh, bra tips! Tänkte faktiskt inte ens på tidningar, trots att de självklart innehåller fullgod litteratur också. Nu när våren börjar komma kan man förhoppningsvis ligga ute och läsa lite mer 😊

      Gilla

  2. Jenny skriver:

    Lässvackor – usch och tvi! Inte bara att jag då saknar böckerna eller rättare sagt berättelserna , att få verklighetsfly en stund. Utan jag får dåligt samvete också. Mot böckerna :/ och jag nästan känner hur hjärnan geggar ihop he he.
    Tack för tips!

    Liked by 1 person

  3. Jenny Krusbär skriver:

    Men alltså, vilket bra inlägg – precis i rättan tid också! Jag publicerade nyss (som i för fem minuter sedan) ett blogginlägg om att jag blivit så dålig på att ta mig tid för att läsa och frågade efter tips. Efter att jag pluggat klart så var jag ofta så osugen på att läsa (pluggade till översättare så blev lite arbetsskadad och kunde aldrig läsa utan att analysera och översätta eller fundera på hur jag skulle översatt osv osv), och det känns som om jag aldrig riktigt tog mig ur den svackan. Läsning kan ju hjälpa till att stressa av, men för det krävs ju att en liksom lyckas ta sig in i boken och glömma allt annat.

    Liked by 2 people

    • Bokstund skriver:

      Åh, tack! 😊 Känner verkligen igen det där, det är svårt att koppla bort ”arbetshjärnan” och bara njuta när man läst ett sådant program. Hoppas inlägget kan hjälpa dig i alla fall lite, för framtida bokäventyr! 😊

      Gilla

  4. Katarina skriver:

    Jättebra inlägg och välbehövligt då jag ibland får lässvackor, ofta efter att ha läst en riktigt bra bok eller då jag bara har för mycket med skrivandet så jag inte orkar och inget känns riktigt intressant. Bra tips, ska ta med mig den då jag är i en liten svacka just nu med 🙂

    Liked by 1 person

  5. Midnatts Ord skriver:

    Lässvackor kan verkligen vara knepiga att komma ur. Dina tips är helt klockrena, några av dom försöker jag själv använda mig av för att hålla igång läsningen. Så som att ta sig tid till läsningen, göra det till en speciell stund osv. Nu är det inte ofta jag får lässvackor utan jag läser i princip minst två timmar varje dag. Men trevligt inlägg som är väl värt att ta sig till =)

    Liked by 1 person

Kommentera

