Fantastiska handböcker

<Handböcker i hur man skriver fantastik>

Fick dessa handböcker av mina kära föräldrar när jag förklarade att jag ville skriva fantastik. Ibland är det inte så lätt att googla sig fram till allt. Läste snabbt igenom dem och måste säga att de är mina nya bästa vänner. Böckerna fungerar ungefär som mina skrivbiblar just nu, jag vet att om jag kör fast i världsbygget eller skräckskapandet kan jag vända mig till böckerna och få hjälp. De är också mysiga att bara sitta och läsa och ta till sig.

2017-03-18 19.06.49

Now Write! innehåller övningar designade för att trigga igång ett skrivande, och flera av övningarna är riktigt bra. Innan övningarna är det ett avsnitt om det man kommer få göra en övning på, så det är inte bara övningar utan även en del teori. Now Write! har massa bra tips för alla skribenter, den innehåller bland annat avsnitt som heter Creativity on demand, Feel things out och Writing the series.

Writing känns mer praktisk, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför. Varje avsnitt är betydligt längre än avsnitten i Now Wite! och går mer på djupet. I Writing baseras allt på tidigare forskning, och det görs ofta paralleller mellan ”verkligheten” och fantasin. Tanken är att man i jämförelsen ska få inspiration till något eget unikt. Writing kretsar mycket kring just världsbygget och allt som hör därtill, vilket var varför jag ville ha just denna. Den besvarar alla frågor man kan ha och lite till.

Jag skulle säga att Writing är en jättebra handbok för den som skriver fantasy, och Now Write är en jättebra handbok för den som skriver skräck, även om Now Write! behandlar båda. Jag skriver själv ingen Science fiction, så jag hoppade över avsnitten om det.

2017-03-18 19.07.11

Båda är jättebra handböcker för den som vill skriva inom den spekulativa genren, men också för den som bara vill bredda sitt skrivande. Rekommenderar båda!

5 thoughts on “Fantastiska handböcker

  1. Carola skriver:

    Tack för tips! Ska kolla in den vänstra boken på bild på Amazon. Jag behöver en bok som tar upp världsbygge för att få lite inspiration och pepp i mitt eget fantasybygge 🙂

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Jag lyckades lösa tillbaka kommentaren! 😀 Man kan få tillbaka kommentarer i mailen 🙂

      Den är jättebra, så kan verkligen rekommendera den! Går även att köpa den på adlibris 🙂

      Liked by 1 person

      • Carola skriver:

        Vad bra! 🙂 Jag har spanat på innehållsförteckningen på Amazon och blev riktigt sugen på den. Tyvärr fanns den inte som e-bok men det fanns en länk där jag kunde önska mig det som sedan går vidare till förlaget. Jag har vant mig vid att läsa mycket digitalt och fördelen med det är att jag kan ha med mig alla handböcker (romaner också för den delen) var jag än befinner mig med datorn 🙂

        Gilla

Kommentera

