Plugga vidare: Litteraturvetenskap

Nu börjar det bli dags att söka vidare till universitet, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter av universitetsstudier! Först ut: litteraturvetenskap.

Jag visste tidigt att jag ville arbeta med litteratur. Som barn skrev jag många egna ”böcker”, vilka alltså var hopvikta A4 som jag häftade på mitten. De ligger någonstans hos mina föräldrar och dammar nu. Min mamma tog med mig och min syster till biblioteket minst en gång i veckan i flera år, och där fick vi låna så många böcker vi orkade bära. Jag var alltid med i en tävling som jag tyvärr glömt vad den heter, som gick ut på att läsa så många böcker man kunde under sommarlovet. Vann alltid några fler böcker. De står fortfarande i min bokhylla. Så när det blev dags för mig att söka till universitetet så var valet självklart: jag skulle läsa litteratur.

Jag har haft väldigt kul under mina år som litteraturvetenskapsstudent (typ längsta ordet någonsin?), men det har också varit mycket tungt. Här kommer några av mina erfarenheter, kanske kan det hjälpa någon vilsen själ som funderar på litteraturvetenskap? Jag hoppas ni inte blir alltför avskräckta!

Om man är sugen på att söka litteraturvetenskap är det viktigt att veta att man inte enbart kommer få läsa skönlitterära texter. Det är också en hel del facklitteratur man måste läsa. Mest tid spenderar man på valfri plats med näsan i en bok (eller två).

Jag rekommenderar att sitta i skolbiblioteket där så gott som allt finns som referensmaterial, eller på något annat bibliotek så att man åtminstone får in en pluggrutin. Det är så lätt att tänka att man ”pluggar efter frukosten… efter duschen… efter lunchen” o.s.v. när man sitter hemma. Som litteraturstudent måste man vara beredd på att låna eller köpa mycket böcker. Smartast är att anteckna lite i ett anteckningsblock bredvid under tiden man läser, för det kommer man ha användning för under kommande seminarier.

Man har seminarier ca 1-3 gånger i veckan (åtminstone på GU). På dessa förväntas det att man har läst all litteratur till det seminariet och att man är redo att samtala om det man läst. Ibland pratar man i helklass, ibland i mindre grupper. Oftast är samtalen lärarledda.

När jag läste grundkursen hade vi föreläsningar en gång i veckan. Gå på dessa! Jag missade tyvärr några för jag inte trodde att det var så viktigt, men insåg sen att jag fick dubbelt (om inte mer) så mycket arbete som de som gick på föreläsningarna.

Vissa veckor är det väldigt mycket att läsa, medan det andra veckor var en ganska okej mängd. Oftast är det dock väldigt mycket. Det gäller att ha god självdisciplin om man ska läsa litteraturvetenskap. Kurserna examineras primärt genom uppsatser, muntliga redovisningar och aktivt deltagande på seminarierna, så det gäller att ha koll.

När jag läste fortsättningskursen hade vi en temakurs som hette Vislyrik. Det var den roligaste kursen jag läst i litteraturvetenskap! Den var så annorlunda, och även lite praktisk. Litteraturvetenskap är annars typ enbart teoretisk. Vi hade ett seminarietillfälle då vi blev handledda i att skriva egen vislyrik, och jag skulle inte säga att någon av oss var särskilt duktiga, men det var otroligt kul! Mycket av seminarietiden gick åt till att lyssna på olika visor och sedan analysera dem. Vi hade väldigt givande diskussioner, och jag önskar att jag kunde gå den igen. När jag sedan skrev B-uppsats valde jag att skriva om barnvisor, och det var också en superrolig upplevelse.

På de högre kurserna (nu tänker jag alltså fortsättnings- och fördjupningskurserna) har man en hel del teori. Själv tyckte jag att teorikurserna var jätteroliga, medan många av mina kursare tyckte att de var supertråkiga. Smaken är som baken, som man så fint säger.

Nu läser jag en kurs i barnlitteratur, och den är definitivt en stark konkurrent om bästa kursen i litteraturvetenskap. Egentligen är jag nog mer intresserad av litteratur för lite äldre barn, pekböcker intresserar mig inte jättemycket, men denna kursen är jättekul ändå.

Det är lika bra att vara ärlig här: ja, jag tappade läslusten flera gånger. Det är helt enkelt väldigt tungt att läsa så mycket som man gör när man läser litteraturvetenskap. Men jag hittade alltid tillbaka till den. Hur jag hittar tillbaka till läslusten kan ni läsa om här. När jag ser tillbaka på mina år som litteraturvetenskapsstudent inser jag att jag trots allt tungt ändå har haft väldigt kul, och jag skulle aldrig vilja byta ut mina kunskaper i litteratur mot något annat. När man läser litteraturvetenskap blir man, förutom fasligt pretentiös (åtminstone en tid – har man tur går det över), mycket allmänbildad. Det kanske låter konstigt, men jag känner att jag, tack vare litteraturvetenskapen, har kunskaper inom många fler områden än jag hade haft om jag läst något annat.

Bloglovin’  │ Instagram

24 thoughts on “Plugga vidare: Litteraturvetenskap

  1. A M skriver:

    Jag inser nu att jag verkligen borde läsa mer böcker!! När jag väl läser tycker jag att det är så himla roligt, men tiden finns inte riktigt till… Bra inlägg!
    sv: Ja det kan jag verkligen tänka mig!!
    Kram på dig

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Ja, det är svårt att få in läsningen. Jag rekommenderar att läsa lite innan man lägger sig varje dag, kanske bara 15-30 minuter eller så. Bättre än att ligga i sängen med mobilen! 🙂

      Gilla

  2. tantaugusta skriver:

    Håller helt med, det var underbara kurser! De flesta bara roliga men minns att jag tyckte teori- och metodkursen på c-nivån (hette det iaf då) var rätt svår. Pluggade första terminen i Linköping och resten i Stockholm, de sista delarna medan jag jobbade. Önskar att kunna ta upp dessa studier igen i form av strökurser men är inte dummaren än att jag inser att tiden verkligen inte finns 😦

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Ja, den var svår, men jag tyckte att den var rolig ändå (nu kan jag äntligen förstå min mamma som alltid envisats om att matte är kul)! Ja, visst är det svårt att hitta tid… egentligen önskar jag att jag kan fortsätta läsa litteraturvetenskap typ resten av mitt liv men inser ju att det inte kommer gå. Men kanske lyckas man hitta den där tiden senare i livet 🙂

      Gilla

    • Bokstund skriver:

      Förresten, har du tänkt på sommarkurser? Det går ju flera sommarkurser med litteraturvetenskapliga inriktningar, och det kanske du har tid för? 🙂 Sökte själv några stycken.

      Gilla

      • tantaugusta skriver:

        Jag har faktiskt funderat på distanskurser under vanlig terminstid men på sommaren vill jag bara ha semester och få lång sammanhängande tid med man och barn.
        Men i ärlighetens namn är det väl så att var sak har sin tid och just nu är det jobb och barn som tar all tid, eventuella studier får vänta. De finns ju kvar. Men drömma kan man ju alltid 🙂

        Liked by 1 person

  3. Jenny Eriksson skriver:

    Inspirerande inlägg och kul att läsa om dina erfarenheter om litteraturvetenskap- jag har nämligen sökt Litteraturvetenskap A (distans) till hösten, jag pluggar ju till bibliotekarie och litteraturvetenskap ingår tyvärr inte i utbildningen så jag har tänkt komplettera med det för att det känns vettigt att ha (och roligt!) Har tänkt införskaffa en del från kurslitteraturen under sommaren och börja kika på den/läsa så att det inte blir övermäktigt med all läsning sedan vid start.

    Liked by 1 person

  4. Amanda Jona [SPONTAN] skriver:

    Intressant att läsa! Har själv bara läst en litteraturkurs på distans, en sommarkurs med temat Harry Potter! Lärde mig säkert en hel del, men just då tappade jag läslusten totalt då läsningen inte blev för avslappning eller nöje utan snarare raka motsatsen 😉

    Liked by 1 person

  5. Skriva läsa leva skriver:

    Jag har läst grundkursen och kurserna i barnlitteratur vid GU. Speciellt de älskade jag men även grundkursen var bra. Jag skulle gärna läsa fortsättningskursen men funderar i nuläget på någon kvällskurs vid GU eller något litteraturinriktat på distans. Får se vad det blir. Jag som egentligen tänkte ha pluggfritt i höst. 😉

    Liked by 1 person

  6. Emelie skriver:

    Jag har sökt in litteraturvetenskap I på Stockholms Universitet nu i höst, men förstår inte riktigt sedan hur jag ska fortsätta. Ska söka in litteraturvetenskap II sedan tänkte jag, men gör man det sedan till nästa höst? Då blir det ett väldigt stort glapp i mellan, tycker jag i alla fall. Och kan man söka in till några andra kurser? Kanske sommarkurser, distanskurser som relaterar till litteraturvetenskap?

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Hej! Jag läste på Göteborgs universitet och har inte riktigt koll på hur det funkar på Stockholms universitet. Då läste jag på heltid och läste grundkursen på hösten, fortsättningskursen på våren och sen fördjupningskursen på hösten. Det finns flera sommarkurser med litteraturinriktning, det funkar bra att bara söka på litteraturvetenskap på antagning då med 😊 Tror det går några distanskurser i litteraturvetenskap som löper över både höst- och vårterminer också. Om man vill kan man läsa på 150%, det har jag gjort ibland men rekommenderar inte att göra det i längden. Hoppas du trivs med litteraturvetenskapen! 😊

      Gilla

Kommentera

