Inspireras av konst

Som skribent är det bra att ha en stor samling inspirationskällor. Inspiration är oerhört viktigt för mig, och något som verkligen inspirerar mig är faktiskt konst. Ibland söker jag upp något specifikt på internet. Det kan räcka med ett ord. Ibland går jag på museum. I detta inlägg vill jag dela med mig av ännu en inspirationsskälla som förhoppningsvis kan stimulera någon kreativ själ.

Kanske har ni sett att jag äntligen har en ny logga här på bloggen? Det är helt och hållet tack vare fantastiskt skickliga Amanda E Larsson, som så bussigt gjorde en till mig efter mina önskemål! Titta in på hennes konstsida här vetja, för supermycket inspiration!

Det är hennes konst jag vill dela med mig av i detta inlägg. Hon fick välja några konstverk själv och berätta något om dem, och sedan valde jag några konstverk som jag kommer att skriva en kort skönlitterär text om. I slutet av inlägget bjuder jag på två skrivarövningar lagom till helgen. Hoppas ni blir inspirerade! Klicka på bilderna för att se Amanda E Larssons texter.

 

 

Nedan kan du se mina val av Amanda E Larssons konstverk, och om du klickar på bilderna kan du se en kort mening som jag skrev efter att ha låtit mig själv inspireras.

 

 

Fredagsövning 1: Välj ut någon av bilderna i inlägget, och skriv sedan en skönlitterär text utifrån den. Hur får konsten dig att känna? Testa att placera konstverket i en ovanlig miljö, vad händer där? Släpp alla hämningar och låt bara konsten (och inspirationen) föra din penna!

Fredagsövning 2: En bild, en mening. Välj ut en (eller flera) av bilderna och skriv en enda mening om den, ungefär som jag gjort med mina val.

Om du blir inspirerad till att skriva något på din egen blogg tar jag tacksamt emot en länk, och vill du kommentera en liten text här nedanför läser jag jättegärna vad konsten lockat fram hos dig!

Inspireras du av någon konst?

Bloglovin’  │ Instagram

6 thoughts on “Inspireras av konst

  1. Helena skriver:

    Jag inspireras jättemycket av konst, inte av all såklart men den som jag gillar. Kul när man kan ana referenser till konstverk i filmer också, som med Odd Nerdrums i The Cell.

    Liked by 1 person

Kommentera

