Välskriven och överraskande debutroman

2017-03-17 16.23.48.jpg

Disclaimer av Renée Knight

Tänk dig att du en dag finner en bok som handlar om ditt eget liv. Visst låter det spännande? Tänk dig nu att den boken också handlar om din död. Det är vad som händer Catherine i Disclaimer. Catherine hade innan upptäckten av boken levt ett alldeles vanligt liv, men bar på en mörk hemlighet, en hemlighet författaren till boken verkar känna till…

Disclaimer är en skickligt framställd psykologisk thriller. Den är författad av Renée Knight, som har en bakgrund som dokumentärfilmsregissör och manusförfattare för brittisk tv.  Disclaimer är hennes debutroman, och den har sålts i över 25 länder. En uppföljare är redan påbörjad, och filmrättigheterna till debuten är sålda till Hollywood.

Disclaimer är välskriven på ett ganska lättläst språk. Läsningen flyter på bra, men den är inte särskilt spännande. Knight lägger ut små pusselbitar här och var, men pusselbitarna är antingen för spretiga eller för intetsägande. Ibland kändes det som att Knight inte riktigt själv visste vad hon ville åstadkomma.

Jag hade svårt för den till en början. Den var inte riktigt så spännande som jag hade hoppats. Jag hade bildat mig en egen uppfattning som inte verkade stämma, och det gjorde mig besviken. Jag fortsatte trots detta läsa, och efter att jag läst kanske halva började jag äntligen komma in i handlingen och tycka att den var läsvärd. När jag började närma mig slutet av boken (eller åtminstone andra halvan) kom jag verkligen in i den, och den vände från att vara ganska bra men utdragen till att vara bra och överraskande.

Sammantaget är Disclaimer en lyckad debut, och jag ser fram emot att läsa uppföljaren.

 

Titel: Disclaimer

Författare: Renée Knight

Utgivningsår: 2015

Översättare: Maria Bodner Gröön

Förlag: Etta

AdlibrisBokus

Kommentera

