Den romantiserade läsaren

Brasan sprakar och värmer hela rummet. Läsaren sjunker djupare ner i sin breda öronlappsfåtölj framför elden, slänger upp fötterna på fotpallen och suckar belåtet. Läsaren slår upp boken och börjar fridfullt läsa; det finns inga ljud som stör. Ibland sträcker sig läsaren efter sin kopp te som alltid är precis lagom het och alltid tycks vara lagom full. Tedoften från läsarens favoritte blandar sig med den svaga doften av trycksvärta från glödande tidningspapper och svavel från tändstickorna som kastats in i elden bara en liten stund tidigare.

20170321_171931

Rummet är dunkelt, men ändå tillräckligt ljust för att läsaren inte ska ha några problem med att läsa. Kanske beror det på dagsljuset som letat sig in i rummet, men troligast beror det på den sprakande brasans ljus och ljuset från det tända stearinljuset som står på ett litet sidobord bredvid läsaren. Utanför smattrar regnet mot fönstret, tillräckligt lågt för att läsaren inte ska störas av det, men också tillräckligt högt för att läsaren ska höra det.

Boken läsaren har i handen är ständigt tillräckligt underhållande för att läsaren inte ska vilja lägga ner den, och läsaren glider snart in i en annan värld där den sprakande brasan och det smattrande regnet enbart fungerar som en mysfaktor, eller en fast punkt i verkligheten. Emellanåt, men inte alls ofta, avbryter läsaren sin läsning, och då enbart för att smutta på sitt alldeles lagom heta te.

20170321_171954

Hur ser din ultimata bokstund ut?

Bloglovin’  │ Instagram

17 thoughts on “Den romantiserade läsaren

  1. FrkM skriver:

    Förr var den något liknande som du beskriver. Numera är det mycket ljudböcker så ligger gärna på sängen och lyssnar. Ett annat alternativ är i badet vilket är kanon. Vanliga böcker blir mest på semestern i värmen med solglas och under parasoll och kanske ett glas vin 🙂

    Liked by 1 person

  2. tantaugusta skriver:

    Vilken mysig stund du målar upp, nästan så jag fick lite höstmyslängtan 😉

    Är sällan sådan ro i familjen att ditt scenario spelas upp här hemma men det händer ändå ibland och då kan jag genomfaras av en ren och skär lyckokänsla. Annars läser jag till 99% i sängen innan jag ska sova.

    Liked by 1 person

  3. Jenny Eriksson skriver:

    Min ultimata lässtund är när jag på sommarledigheten (och helger då och då året om) vaknar, kokar te, ställer teet på nattduksbordet, kryper ner under täcket igen och läser en timme innan jag låter dagen börja (och eventuellt glömmer jag att dricka teet om boken är riktigt bra). Det är så mysigt! Att då och då titta ut genom fönstret och känna lugnet. Frid.

    Liked by 1 person

  4. Jenny skriver:

    Ja, det är ju exakt så det ska vara. Fint skrivet! 🙂 Jag gillar att kura in mig i en filt eller krypa ner under ett täcke när jag läser. Det blir en slags trygghet som gör det lättare att slappna av, kanske?

    Liked by 1 person

Kommentera

