Författare med stort F

103725_13074887_o_1.png

Det är natten. Författaren och den som skriver – Karolina Ramqvist

Det var det ovanliga ljusgrå omslaget som lockade mig. Formatet: avlångt, både högre och smalare än en pocket. Jag hade inte hört talas om Karolina Ramqvist innan (vilket kan tyckas vara konstigt), och jag hade ingen aning om vad essän skulle handla om. Men jag ville läsa den, och det gjorde jag – mycket snabbt. Boken är nämligen mycket kort, och det känns som att när den egentligen börjar komma igång på riktigt är den slut.

Det är natten är en högaktuell essä skriven av Karolina Ramqvist. Den behandlar de eviga frågorna som aldrig tycks tömmas ut, frågor som: Vad är en författare? Vad gör en författare? Och vad är då ”en som skriver”? Men framförallt, kan en kvinna vara en författare? Hon drar paralleller med Virginia Woolf och Bodil Malmsten, och jag kommer på mig själv med att jämföra det tidiga 1900-talets författarkvinna med vår nutida författarkvinna. Det egna rummet och allt det där. Familjeliv och författande, och allt det där.

Jag är egentligen lite sen på bollen; essän gavs ut i början av september förra året (2016), men visst är sent bättre än aldrig?

På bara 84 sidor förklarar Ramqvist en längtan efter att bli författare med stort F, men också en längtan bort från allt som har med författandet att göra. Ramqvist skriver om hur hon under en dag går av och an i lägenheten och försöker komma på vad hon ska skriva för anförande hon ska kunna dra på sina inbokade författarbesök där hon skall tala om sin femte bok, ”Den vita staden”, som strax ska komma ut när essän skrivs.

Under sina vandringar fram och tillbaka påminns hon om något och vi får följa med i hennes tankegångar om vad en författare egentligen är och gör. Hon försöker komma fram till ett svar på den eviga frågan nästan alla journalister envisas med att ställa en författare: Varför skriver du? Mot slutet ger Ramqvist ett svar, som kanske inte är så tillfredsställande för journalister, men som så många andra skrivande människor kan känna igen sig i och förhoppningsvis få tröst i: ”Jag skriver för att skriva.”

 

Titel: Det är natten. Författaren och den som skriver

Författare: Karolina Ramqvist

Utgivningsår: 2016

ISBN: 9789113074887

Förlag: Nordstedts

AdlibrisBokus

Bloglovin’  │ Instagram

3 thoughts on “Författare med stort F

  1. ylva akerstrom skriver:

    Jag har läst det mesta av henne tror jag och jag har alltid läst in väldigt mycket av henne själv i de hang around-flickvänner hennes böcker handlar om, men essän gav faktiskt ett helt nytt ljus på hennes författarskap 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

