Första korrekturet är skickat!

Igår satt vi i grupper och arbetade fram gemensamma korrektur till våra skribenter. Tanken är att vi ska vara minst två på varje text, både så att alla som vill jobba med korrektur får möjlighet att göra det, men också så att vi som gör ändringar inte behöver ansvara för det helt själva. Jag tycker att det är ett bra upplägg. Det tar bort mycket av bördan som det oundvikligen blir då detta ändå är första gången vi ger ut en bok. Vi vill naturligtvis att antologin ska bli så bra som möjligt, så vi är alla okej med att lägga ner mycket tid på den trots att detta egentligen ”bara” är en halvfartskurs.

När jag skriver korrektur menar jag egentligen både korrektur och all annan typ av textgranskning, eller ”textförbättring” som min lärare uttryckte det. Vi tittar inte bara på det språkliga utan ger även förlag på ändringar på innehållslig nivå. Det är denna innehållsliga nivå som tar tid. Vi har även fått jobba lite med formen på några av texterna.
Jag är, tillsammans med andra, redaktör för fyra olika texter. Två av texterna jag jobbar med är noveller, och två är dikter.

Så här gick min arbetsprocess till inför utskicket av första korret: först granskade jag texten på egen hand hemma, gjorde anteckningar på vad som kunde ändras och vad som kunde tas bort och liknande. På detta la jag ungefär en arbetsdag. Jag hade redan gjort ganska mycket anteckningar om texterna inför urvalsprocessen, så nu hade jag möjlighet att gå lite djupare ner på detaljnivå.

Sedan satt jag med mina grupper från klockan 10 till klockan 17 igår. Phew! Har nog lite nackspärr idag. Missade ungefär vad som hände i livet igår då jag i princip satt hela dagen med näsan i olika texter. Runt 13 bestämde vi oss för att det var dags för en matpaus. Det blev sushi!

När vi satt i grupperna gick vi igenom texterna ord för ord, mening för mening, och tittade gemensamt på respektive korr. Vi hade ibland fokuserat på olika saker, ibland var vi inte helt överens om ändringar och ibland höll vi helt med varandra. När vi inte höll med varandra blev det lite knepigt, men vi lyckades efter en kort tids diskussioner alltid komma fram till en kompromiss. Vi skrev in alla våra ändringsförslag i olika Google docs som sedan skickades ut till skribenterna efterhand som vi blev färdiga.

Nu ser vi fram emot att få tillbaka skribenternas ändringar! Flera har varit mycket tillmötesgående, och vi vet att några redan börjat ändra i sina texter efter vår feedback.

Bloglovin’  │ Instagram

5 thoughts on “Första korrekturet är skickat!

Kommentera

