Reader Problems Book Tag

Hittade denna enkät hos Bokföring enligt Monika, och har sett många andra göra den. Tänkte att det kanske skulle vara en kul grej, så nu hakar jag också på!

 

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?
Ofta är det någon bokrygg som sticker ut lite extra. Om den dessutom har en lockande titel och baksidestext är det mycket möjligt att jag väljer den. Om inte läser jag nog varje bokrygg tills jag hittar något som låter intressant både på titeln och baksidestexten. Min läsning beror mycket på humör och sinnesstämning  🙂

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?
Jag fortsätter läsa, såvida den inte är helt usel då. Har hänt att jag läst någon bok med dåliga meningsbyggnader eller dålig översättning eller för dålig formgivning (eller allting), och då gett upp. Men det händer inte ofta.

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall?
Jag har faktiskt inte någon stor läsutmaning. Jag läser så mycket i plugget att jag inte vet riktigt var jag ska kategrisera alla böcker, och vill läsa för läsandets skull. Brukar däremot försöka utmana mig själv varje månad med en mindre typ av läsutmaning, mer om det kan du läsa här.

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?
Det är såklart tråkigt, men de hade nog fått ta plats på bokhyllan som alla andra böcker ändå. Bäst hade ju varit om man kunde vänta på att nya utgåvor med matchande omslag kom ut, då hade jag gjort det.

5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?
Ingen. För mig spelar det ingen roll om andra inte tycker samma som jag. Smaken är ju som baken 🙂

6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?
Jag bryr mig inte så mycket. Känsloreaktioner på böcker är väl helt naturligt?

7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?
Om jag har glömt, så ja. Är en sån som gärna läser om bra böcker.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?
Svårt! Är en sån där som gärna lånar ut bra böcker, men det har hänt att jag fått tillbaka dem ganska skamfilade. Det är ju väldigt tråkigt. Om jag verkligen inte vill så skulle jag nog säga något i stil med att det är en favoritbok som är väldigt värdefull för mig. Om den är det, då. Annars skulle jag nog låna ut den.

9. Du har plockat upp fem böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässvacka?
Jag har faktiskt gjort ett helt inlägg om det! Det kan du läsa här. Men kort skulle jag nog säga att jag skulle försöka ge läsningen mycket tid, och försöka se till att läsningen blir riktigt mysig.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?
Som den student jag är lånar jag faktiskt mycket böcker. Om jag verkligen vill ha böckerna önskar jag mig dem av familjen (har ju turen att fylla år på sommaren så det blir en hel del böcker både på sommaren och på julen!), eller försöker köpa på rea/med rabattkod. HEJA BIBLIOTEKEN!

11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?
Inte länge, förutom om jag har någon särskild plan för dem.

Bloglovin’  │ Instagram

4 thoughts on “Reader Problems Book Tag

  1. Skriva läsa leva skriver:

    När jag hade mer bokfokus på bloggen blev det ofta att jag svarade på just enkäter om böcker och läsande. (Och deltog i olika bokbloggars frågeteman.) Roligt att se hur svaren kunde vara lika eller skilja sig från andras. Ett kul sätt att lära känna olika bloggare. 😊

    Liked by 1 person

  2. sarasbokblog skriver:

    Roligt att du har en läsutmaning varje månad men det tror jag inte att jag skulle klara av. Kul att du inte bryr dig om du gråter offentligt när du läser. Just sorgliga böcker att gråta till vill jag läsa i lugn och ro men jag har inga problem med att sitta och småfnissa åt roliga böcker när andra ser.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Det är bara en liten utmaning, mer än så fixar jag inte 😉 Mest bara för att utmana mig själv att läsa sånt jag annars inte läser eller mer av sånt jag inte läser av någon anledning.

      Jag gråter så himla lätt, så jag har lärt mig att inte bry mig om att folk tittar 🙂 Men det händer ändå inte så ofta att jag gråter på offentliga platser, hehe. Småfnissa är absolut kul!

      Liked by 1 person

Kommentera

