Workshop i att tillämpa kritik på estradpoesi

Idag hade vi möte i Workshopgruppen, så nu kan jag äntligen dela med mig av ett av mina hemliga projekt: vi ska arrangera workshop på Poetry Slam i Göteborg i maj!

Vi har haft några möten om workshopen under de senaste månaderna men jag har inte velat skriva något om det innan vi pratat oss fram till en riktig plan. Fram tills nu har det hela varit ganska löst, vi har knappt vetat vad vi vill göra eller ens hur mycket tid vi får på oss, men nu vet vi mer. Tänkte i detta inlägg dela med mig lite av hur planen ser ut. Kanske har någon av er tänkt gå på Poetry Slam-SM?

Vad är då estradpoesi? Estradpoesi är en konstform där poesi framförs muntligt på en scen inför publik. Under Poetry Slam poängsätts framförandet inte bara efter poesin, men också efter uppträdandet som något sceniskt och flera olika andra faktorer som gör estradpoesin till en helhet.

Image-20170404_134146

Vilka är då vi? Vi är fyra tjejer från min klass i Redaktionell praktik som alltså ska anordna en workshop i att tillämpa kritik på estradpoesi på Poetry Slam-SM. Kritik på andra konstformer som exempelvis teater och litteratur kan man läsa i tidningar överallt, men också på nätet. Kritik på estradpoesi, däremot, är fortfarande sällsynt. Workshopen kommer vara i ungefär en timme och under den timmen kommer vi bland annat presentera kritikbegreppet och hur det tillämpas på andra konstformer, samt närma oss estradpoesin genom samtal ur ett kritiskt perspektiv.

Målet med workshopen är att introducera estradpoesi på det kritiska fältet och att samtala om hur man kan tala och skriva om konstformen, som i jämförelse med både skriftlig och muntlig litteratur egentligen är ganska ny. Jag vill inte gå in för djupt på exakt vad vi kommer göra då ingenting är spikat ännu, men förhoppningen är att deltagarna under workshopen ska få tillräckliga verktyg för att själva sätta sig och skriva kritik på estradpoesi efter workshopens slut. Kanske ses vi där?

Bloglovin’  │ Instagram

Annonser

2 thoughts on “Workshop i att tillämpa kritik på estradpoesi