Korrekturläsning i solen

Textformgivning, provtryck, korrekturläsning i solen, paratexter och hemtenta i barnlitteratur

Idag kommer en liten uppdatering om vad vi håller på med i skolan för tillfället. Kände att det var ett tag sedan jag skrev om det här på bloggen 🙂

 

Arbetet med boken går framåt! Vi jobbar fortfarande med formgivning i InDesign, och har nu äntligen börjat sätta in de riktiga texterna istället för bara platshållartexter (tidigare hade vi en text om Andra världskriget vi hittat på Wikipedia)!

Vi är redan uppe i ungefär 130 sidor, och då har vi fortfarande sex texter som inte är insatta än, och inte heller varken förord eller smutsblad eller något sånt. Så det kommer bli en riktig bok med rygg!

Vi har även ändrat formatet från en klassisk A5:a till en mindre och något smalare modell, då vi inte längre tycker att A5:an passar vårt tema. Förut var det tänkt att vi skulle flörta lite med tidskriften i vår formgivning, men den idén gav vi upp. Nu vill vi istället betona debuten, att bryta sig loss och att göra nytt.

Snart får vi förhoppningsvis tillbaka det vi skickat till provtryck. Det ska bli spännande att se hur det svarta funkar på de olika pappren vi valt. Jag skrev lite mer om det här.

Vi har fått tillbaka första korrekturet från nästan alla skribenter, och ska skicka ut andra korrekturet senast måndag. Vid korrektur två har vi inte lika mycket ändringsförslag. Nu slipar vi mest på formen och ger ändringsförslag på det som tillkommit efter första korrekturet. Men texterna ser verkligen riktigt bra ut!

Under eftermiddagen idag gick jag och min ena grupp igenom en av de längre och lite mer tidskrävande texterna. Vi satt ute i solen och hade det riktigt fint.

Nästa vecka ska vi börja med paratexter. Vi har bestämt oss för att vi ska ha ett förord, och sedan kommer vi basera baksidestexten på förordet. Det ska bli kul! Paratextgruppen består av mig och två till från klassen, så det ska bli spännande att se hur vi fördelar arbetet. Vi har pratat lite löst kring vad vi vill ha med i förordet, och jag tänkte att jag skulle försöka skriva ett litet draft att utgå från under helgen.

I barnlitteraturkursen har vi fått en hemtenta som ska in om ungefär två veckor, så jag har försökt plugga lite på den när jag haft tid över. Några av böckerna som ska diskuteras i hemtentan saknar jag, men jag har reserverat dem på biblioteket så de bör komma snart. Vi har inget seminarium under varken nästa vecka eller veckan efter det, så jag tänker att jag bör hinna.

Och det var väl ungefär det som hänt i studieväg denna vecka!

Bloglovin’  │ Instagram

2 thoughts on “Korrekturläsning i solen

Kommentera

