3 tips för att skapa en mysig författarlya – nästan helt gratis!

I detta inlägg ger jag tre tips på hur man kan skapa en mysig författarlya. Dessa tips handlar snarare om att göra en mysig stämning än att göra en produktiv plats, då jag absolut tror att stämningen och atmosfären kan påverka kreativiteten. Jag har valt att enbart ge tips som är nästan helt gratis för att så många som möjligt ska kunna skapa en mysig författarlya, men också för att visa att det går även med små medel.

För mig innebär en författarlya en mysig plats för läsande och skrivande. Tipsen funkar lika bra för en härlig bokstund som en mysig skrivstund, men också fantastiskt bra för en trevlig pluggstund.

Hoppas du finner något av tipsen användbart!

 

Använd en soundboard

Jag gillar att använda en sida som heter Ambient mixer. Där finns (så gott som) allt! Det finns till exempel Scottish rain, Victorian London, Elven village, Pub on a rainy night, och mycket mer! Man kan själv välja vilken volym de olika ljuden ska ha, och från vilket håll de ska komma. Eller så använder man bara standardläget. Min go to är Harry Potter and Hogwarts sounds, och jag väljer för det mesta Gryffindor Common room. Men det beror såklart på vad jag ska ha ljuden till.

Testa dig fram!

 

hogwartsstudy

Bilden är på Hogwarts Library på Ambient mixer

 

Använd Youtube

Ibland använder jag Youtube för att skapa en ännu mysigare stämning. Jag har växt upp med en stor eldstad, men när jag flyttade följde den tyvärr inte med. Så ibland återskapar jag en med hjälp av min tv eller surfplatta. Den jag använder finns här, men det finns många att välja bland! Testa bara att söka på fireplace.

Youtube har mycket annat man kan använda för att skapa en mysig plats, exempelvis regn och klassisk musik. Har du något bra tips på en Youtube-video som skapar stämning eller atmosfär? Tipsa bland kommentarerna!

 

 

Drick te

Behöver jag verkligen argumentera för te? Jag gillar att koka en hel kanna (tack till mormor för min underbara kanna!), då räcker det länge och håller värmen lite bättre.

 

 

Det går självklart bra med valfri annan dryck också. Jag har bara alltid förknippat te med mys.

 

Har du några fler tips på hur man kan skapa en mysig författarlya nästan helt gratis? Tipsa gärna bland kommentarerna! Hoppas du haft en fin helg!

Gillade du detta? Jag har också tipsat på hur man kan komma ur en lässvacka, samt skrivit ett mysigt inlägg om den romantiserade läsaren.

 

Bloglovin’  │ Instagram

16 thoughts on “3 tips för att skapa en mysig författarlya – nästan helt gratis!

  1. Elin Säfström skriver:

    Vilka fantastiskt oväntade och spännande tips! Förutom teet kanske då (som ju är ett bra, men inte direkt överraskande tips). Har inte haft en tanke på ambiance, eller vad man ska kalla det. Mitt bästa – och riktigt gråtrista – tips, är att ha det städat omkring sig. Själv har jag en tendens att belamra mitt skrivbord med framförallt böcker, och det blir inte så trevligt faktiskt. Så bort med böckerna och torka av ordentligt med en trasa också, så att det inte är smådammigt (vilket jag avskyr). Inte så revolutionerande kanske, men ibland får jag faktiskt påminna mig själv om denna enkla grundförutsättning för en behaglig skrivmiljö.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Haha ja, jag kände att jag inte kunde göra ett blogginlägg om nästan gratis tips för att skapa en mysig författarlya utan att nämna te, så det fick haka på.

      Jag håller verkligen med! Jag fixar inte att vara i en stökig miljö, så alltid när jag ska skriva eller läsa eller mysa städar jag undan allt ordentligt 🙂 Bra tips!

      Gilla

  2. Anna skriver:

    Tack för dina tips, jag jobbar i skolan och där använder jag ofta stämningsskapande ljud. Ofta klassisk musik men också fågelkvitter och annat som är lugnt. Ska testa din sida så snart påsklovet är över.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Åh, så mysigt det låter! Hoppas ni gillar denna sidan, jag har haft mycket användning av den i mina studier och som bakgrundsljud i andra lägen 🙂

      Gilla

Kommentera

