Plugga vidare: Redaktionell praktik

Nu är det dags att söka vidare till universitet för många, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter av universitetsstudier! För några veckor sedan skrev jag om litteraturvetenskap. Idag bjuder jag på lite inside information om de nystartade kurserna redaktionell praktik 1 och 2. Vi har gjort så mycket under kursernas gång, så det kommer bli svårt att hålla inlägget någorlunda kort, men jag ska göra mitt bästa.

Redaktionell praktik drog igång för första gången hösten 2016, och då var jag en av de lyckliga som blev antagna. Jag kan helt ärligt säga att mitt år som studerande på redaktionell praktik har varit det bästa av mina år som universitetsstudent. Vi har fått testa så mycket – vi har verkligen fått prova våra vingar inom det redaktionella området. Redaktionell praktik är väldigt praktisk, och är på det sättet ganska unik. Vi har inte bara fått läsa om att göra olika saker utan även testa att göra dem.

Redaktionell praktik 1 var uppdelat i 4 olika delkurser. Jag tänkte att jag ”snabbt” kan dra igenom dem här.

Delkurs 1: Det litterära fältet

Vi fick 4-dagars seminariekort till Bok- och biblioteksmässan i Göteborg! Hur lyxigt? Nu när jag testat det vet jag inte om jag kan gå tillbaka bara en dag igen. Det var så kul! På torsdagskvällen var det en slags hemlig efterfest inne på Bokmässan. Många montrar dukade upp med buffé och vin som man bara kunde gå och ta. Vi stannade såklart kvar och minglade och åt ost. Efteråt var det en efter-efterfest på en parkering utanför med ännu mer vin. Så det kan gå!

kopia2

Ultrasuddig bild: paus på mässgolvet

 

På Bokmässan gick vi på olika seminarier och utförde olika undersökningar. Vi var uppdelade i grupper som studerade olika delar av det litterära fältet. Min grupp studerade författare så vi intervjuade faktiskt ganska många författare där också, bland annat Emelie Schepp. Det var superkul! Hon är ju så trevlig.

Vi la upp tiden själva, så om vi hade velat hade vi kunnat gå bara en dag. Men jag tror att alla i klassen valde att gå varje dag faktiskt. Sista dagen avslutade vi ganska tidigt så att vi kunde fynda, för sista dagen vill ju många sälja ut sina varor för att slippa frakta bort allt igen.

Efter Bokmässan sammanställde alla grupper varsin presentation. I den skulle vi bland annat ta upp konsumtion och produktion, rumsliggörandet av litteraturen, och makt. Vi la väldigt mycket tid på den, men upptäckte ganska snabbt att vi gjort ganska mycket ”onödigt” jobb som vi sedan inte ens hade tid att redovisa. Jag skriver ”onödigt” inom citattecken för att det inte direkt var onödigt sett till det stora hela, bara gällande presentationen. Trist att inte kunna visa upp allt man gjort, men kul och värdefullt att ha gjort det!

Delkurs 2: Textens format

I den här delkursen fick vi lära oss InDesign, och vi hade även en liten workshop i hur man använder en tryckpress. Vi fick bland annat en introduktion till typografins allmänna regler och historia, och övning i korrekturläsning. Vi fick lov att trycka egna böcker (eller häften, för de hade inga ryggar)! Superkul, och svårt. Vi fick några texter utvalda av våra lärare på kursen att välja bland. När alla böcker var tryckta hade vi en slags opponering där alla i klassen fick opponera på någon annans bok och valen som gjorts. Vi fick behålla ett exemplar av allas böcker, så jag har fortfarande kvar alla. Om du vill läsa mer om det, eller se fler bilder, kan du göra det här.

2017-02-16-14-02-00

 

Delkurs 3: Redaktionell kritik – den ofärdiga texten

Här fick vi öva oss i textutveckling, redigering av manus, paratexter och genre, och komposition genom seminarier, textsamtal och praktiska övningar. Vi fick även översätta en text från engelska till svenska. Superkul!

redaktionellpraktik (2).jpg

 

Delkurs 4: Den litterära händelsen

Det sista momentet innebar att anordna ett litterärt event på Göteborgs Litteraturhus. På detta projektet valde jag att jobba på marknadsföring för att utmana mig själv. Jag tänkte att på det sättet får jag nog ta del av många olika delar av det redaktionella arbetet, och det fick jag. Jag fick skriva inbjudningskort, designa affischer och flyers i InDesign. Men också sprida ordet om händelsen, såklart.

Vår händelse var ett panelsamtal om litterära rum och deras skärningspunkter. Vi bjöd på snacks och dricka, och efteråt hade vi en liten efterfest med de som stannade kvar. Lyckad kväll, och bra avslut på en riktigt rolig termin!

 

Och så nu då. Termin två. Vi gör en bok!

Jag har skrivit hur mycket som helst om det i kategorin Plugget, så kika in där för en mer detaljerad redovisning! Du kan även gå in och kika på vår Facebook-sida om du är intresserad, där kan man även förköpa vår bok!

Redaktionell praktik 2 är en projektkurs. Vi fick välja ganska så fritt över vad vi skulle ägna året åt. Idéer vi diskuterade: tidning, bok, podd och brädspel. Men vi valde ganska snabbt att vi ville göra en bok. Så nu gör vi alltså det!

Vi valde att göra en debutantologi, så vi efterfrågade texter författade av skribenter som aldrig blivit publicerade. Vi gillade dubbelheten i att det är första gången de ska ska bli tryckta i en bok samtidigt som det är första gången vi ska trycka en bok. Fiffigt va?

Vi bestämmer typ allt själva i klassen, men vi har såklart handledare för stöd och hjälp. Alla fick själva välja vad de ville jobba med, så vi skapade flera olika grupper så att alla skulle kunna jobba med det de själva ville. Jag är med i sättnings-/formgivningsgruppen, korrektur-/redaktörsgruppen samt paratextgruppen. Men det är lite flytande så om man är intresserad av något annat och har tid så kan man hoppa in i andra grupper också.

Image-20170402_165545

Tiden har gått så galet fort, om två veckor ska boken skickas till tryck och om lite mer än en månad ska vi ha releasefest!

Bloglovin’  │ Instagram

 

 

16 thoughts on “Plugga vidare: Redaktionell praktik

  1. Mirjam skriver:

    Åh, vad jag blir sugen på att läsa redaktionell praktik. Önskar att GU hade haft det programmet när jag började läsa litteraturvetenskap. Och va spännande det låter med boken!

    Liked by 1 person

  2. FrkM skriver:

    Det låter himla roligt! Jag har alltid älskat böcker och texter men avskydde svensk grammatik etc i skolan vilket också dödade min lust lite. Annars hade det funnits en stor chans till att jag hamnade i någon sådan sväng.

    Jag som hängt med ett tag funderar ofta på vad jag skulle göra om jag skulle ändra kurs eller vara ung idag. Jag är inte helt säker måste jag säga. Antagligen skulle jag styra om kursen idag om jag visste.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Ja, det är jättekul! Jag har alltid tyckt att det är bra att utbildningen i Sverige är i ständig förändring. Det finns så mycket nytt man kan läsa nu som man inte kunde för bara några år sedan. Så när jag är klar med min utbildning ångrar jag kanske också min väg, man vet ju aldrig. Men just nu känns det väldigt bra! Jag hoppas att du trivs med din kurs ändå! 😊

      Gilla

      • FrkM skriver:

        Oj så snurrigt jag skrev. Är inte på någon kurs nu utan var inne på att ändra kurs i livet 🙂 Men du vet, man vet vad man har och inte vad man får…

        Liked by 1 person

  3. Skriva läsa leva skriver:

    Det låter som en kurs som skulle passa mig perfekt. Men med redan två år tjänstledigt för studier är det lite svårt att göra om det nu (drygt två år sedan jag började arbeta igen – på nytt jobb sedan i somras dessutom!). Får längta och sukta så länge. Och skicka in några ansökningar till ett par kortare distanskurser i litteratur. För jag orkar nog inte passa tider just nu. Kul att du berättade i alla fall. 🙂

    Liked by 1 person

  4. Elin Säfström skriver:

    Det låter verkligen jätteintressant. Är alldeles för gammal (och för nöjd med mitt liv) för att skola om mig, men i en alternativ verklighet hade jag absolut kunnat gå denna kurs och sedan kanske halkat in på förlagsbanan (som verkar så himla mysig).

    Liked by 1 person

Kommentera

