Bästa tårtan på varmrökt lax

Denna tårta har jag och min mamma gjort varje påsk de senaste åren. Eller, tårta och tårta… Jag kallar den laxtårta men det låter kanske inte så nice. Mamma kallar den laxcheesecake men det låter kanske inte heller särskilt gott. Den är hur som helst supergod och superlätt, och passar lika bra på påsken som på sommarbjudningar som på vintermiddagar. Men vi gör den alltså på påsken. Den är säkert jättebra som förrätt också. Tårtan är mycket mastig så man orkar inte mycket, så bara en sats räcker väldigt långt. Den kan med fördel göras dagen innan och sedan bara toppas inför servering (men så förutseende är vi sällan). Här kommer receptet!

Tidsåtgång: ca 15 min plus minst en timme i kyl

 

Botten:

300 gram mörk kavring

25 gram smält smör

 

Fyllning:

500 g naturell Philadelphiaost

2 dl creme fraiche

ca 200-300 gram varmrökt lax

1 stor rödlök

Röd stenbitsrom

Dill

Gräslök

Citronsaft

Örtsalt

Peppar

 

Topping:

Röd stenbitsrom

Dill

Gräslök

Citron

 

Gör så här:

Kör kavringen i matberedaren och häll i smält smör. Tryck ner i en lagom stor springform (det går även att göra detta i portionsformar).

Finhacka löken, dillen och gräslöken. Blanda med creme fraiche och färskost.

Häll i citronsaft efter smak. Jag brukar ha i ca 1 tsk.

Hacka laxen och lägg ner den i röran.

Tillsätt rommen.

Salta och peppra efter smak. Lite räcker långt.

Fyll formen med den härliga röran och ställ in i kylen för att stelna.

Ta fram formen när tårtan stelnat och toppa med det du tycker om. Mina val skrev jag ovan. Toppa som du vill, jag gör olika varje år.

Servera till dina hungriga gäster!

Receptet är inspirerat av detta receptet på Foodish.

Bloglovin’  │ Instagram

17 thoughts on “Bästa tårtan på varmrökt lax

Kommentera

