En smakebit på söndag – Smultron, bröllop och döden

Idag har jag legat på soffan nästan hela dagen och läst Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist, trots att jag egentligen borde skriva på förordet till boken. Men jag är trött och känner att jag behöver koppla av lite, fast det är lite svårt att koppla av med en kriminalroman. Det är kanske inte direkt mysläsning, men jag vågar nog säga att Smultron, bröllop och döden är bland de mysigare kriminalromanerna jag läst. Jag gillar verkligen att den till stor del utspelar sig i den universitetsvärld jag själv tillhör (även om det är en helt annan skola), och har därför låtit min smakebit speglas av det.

Idén med en smakebit på söndag kommer från bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Där delar olika bokbloggar med sig av små smakebitar ur sin läsning under söndagarna, och biten får inte innehålla någon spoiler. Denna gång tänkte jag ge två smakebitar ur samma bok. Nedan följer mina bidrag!

 

Smakebit 1

Ofta kände hon sig som en främling i föräldrahemmet. Ingen kunde förstå varför hon ville läsa på universitetet, i synnerhet inte något så udda som litteraturvetenskap. ”Vad får du för vettigt jobb på det?” brukade hennes pappa fråga. I början hade hon inga svar, visste bara att hon ville lära sig mer. Numera drömde hon om att forska men det var inte lätt att få en doktorandtjänst.

Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist, s. 46

Ah, den eviga frågan…

Image-20170423_172644

Smakebit 2

Hon slog sig ner vid köksbordet med sin tidningshög, i den fanns både lokala och rikstäckande tidningar. Började med Skövde Nyheter eftersom den låg överst och satte bokstavligen kaffet i halsen när hon fick syn på förstasidesrubriken.

Pedersen letade efter hemligt Shakespearemanuskript

Hostande hämtade hon en bit hushållspapper för att torka upp kaffet som hamnat på köksbordet, sedan satte hon sig till rätta för att läsa noga och långsamt.

Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist, s. 155

Bloglovin’  │ Instagram

18 thoughts on “En smakebit på söndag – Smultron, bröllop och döden

  1. Spinkfinger/ Anneli skriver:

    Jag har aldrig varit ett stort fan av kriminalromaner. Finns bara en som jag läst ut och det var Hypnotisören av Lars Kepler, den slukade jag.
    Den här, Smultron, bröllop och döden, har jag sneglat på många gånger. Jag kanske ska ge den en chans då jag vet många som gillar den 😉

    Liked by 1 person

Kommentera

