Harry Potters nya röst

15 juni släpper Storytel första boken i Harry Potter-serien med en ny berättarröst. Den som fått äran att föra vidare Harry Potter i ljudboksvärlden är Björn Kjellman. Inläsningen har pågått i ungefär en månad och de är nu på fjärde boken, Harry Potter och den flammande bägaren. På DN kan man läsa en fin intervju med Kjellman om hur det varit att ge nytt liv åt de första Harry Potter-böckerna. Du kan läsa intervjun här.

Det ska bli spännande att höra Kjellmans tolkning av Harry Potter. När jag tänker på Björn Kjellman tänker jag oundvikligt på Pelle Svanslös, och hans röst är något jag lätt förknippar med barndomen. Den gamla tolkningen gillade jag inte. Den kändes livlös och så hade jag nog lite problem med hans grova dialekt. Så detta bådar gott! Jag ser fram emot att höra ett smakprov.

Idag är internationella Harry Potter-dagen! Har ni firat?

Bloglovin’  │ Instagram

15 thoughts on “Harry Potters nya röst

  1. Skriva läsa leva skriver:

    Funderar på en omläsning av HP i sommar. Några av böckerna har jag redan läst två gånger men tänker att det skulle vara kul att ta dem i ett svep. Även om jag läst dem som vuxen skulle det vara intressant att se hur jag uppfattar dem nu, några kurser/utbildningar senare. 😉

    Liked by 1 person

  2. Louise skriver:

    Var det Harry Potters dag igår ? Det missade jag! Var tokig i böckerna när de kom, sedan kom det några barn i vägen och de sista har jag sett på film ( med barnen som kom ivägen😉) Rolig blogg med mycket gott och blandat i, här kommer jag absolut titta in igen😊

    Liked by 1 person

  3. FrkM skriver:

    De böckerna har jag inte tagit till mig alls. De fanns ju med olika omslag om jag inte minns fel då även vuxna läste dem. De hamnade lite i ett vakum mellan mig själv och syskonbarnen. Jag ska helt klart ge ljudböckerna en chans i sommar 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

