Månadens läsutmaning: Maj

Ibland är det svårt att komma på själv vad man ska läsa (och sedan att skapa tid för läsandet), så tanken med denna återkommande utmaning är att göra det lite lättare! Varje månad lägger jag upp en läsutmaning med ett speciellt tema här på Bokstund, samt några tips på böcker som faller inom det valda temats ramar. Hur många böcker du väljer att läsa under utmaningen är upp till dig! Tanken är att utmaningen skall sluta i någon form av recension här på Bokstund.

Är du redo att se vad månadens tema är? *trumvirvel*

 

Månadens läsutmaning blir… noveller!

 

Jag läste en del noveller i grundskoleåldern, det är nog ganska vanligt. Tack vare arbetet med vår debutantologi Isbrytning har jag läst ganska många noveller de senaste månaderna med, men annars läser jag inte direkt några noveller längre.

Noveller kan du hitta på biblioteket, ofta i olika antologier eller novellsamlingar. Det går även att köpa fina noveller på Novellix.

Jag kommer nog börja läsa Huset Ushers undergång av Edgar Allan Poe. Den har suttit oläst i min bokhylla alldeles för länge.

tempImage

Läser du noveller?

Bloglovin’  │ Instagram

40 thoughts on “Månadens läsutmaning: Maj

  1. Camilla skriver:

    Är ingen stor novelläsare, men en och annan novell läser jag. Och det skojiga med detta var att jag lånade en novell på biblioteket idag. Så den ska jag ju läsa.

    Liked by 1 person

  2. Biggeros skriver:

    Jag läste kärleksnoveller när jag var ung. Jag tror en hette vita serien och handlade när sjuksköterskan blev förälskad i läkare. Nu blir det inget läst. Det var ett tag sedan. Jag är en periodare och läser mycket åt gången. Däremot är ju noveller lättlästa. Ska se om jag har någon i mitt gömme. Jag har lådvis med böcker som jag inte har läst.Ha det bra/ kram

    Liked by 1 person

  3. sarasbokblog skriver:

    Jo, noveller läser jag ibland men skulle kunna göra det mer. Men förra veckan tog jag faktiskt med mig novellen Blom av Hjalmar Söderberg när jag hämtade barnen och läste den medan de sprang runt och lekte. Jag hade trevligt och de hade kul! Perfekt!

    Liked by 1 person

  4. Jenny Eriksson skriver:

    Jag brukar ibland skriva noveller med berättelser som jag själv vill läsa 🙂 Tycker så mycket om novellformen! Läser en del Novellix-noveller. Min favorit är Speciella omständigheter. En novellsamling jag läste för ett tag sedan var Bortom portalen, fantasy, skräck och sci-fi.

    Liked by 1 person

  5. bokkoll skriver:

    Läser alldeles för få noveller, men gillar ju formatet så borde läsa fler! Bra utmaning som jag nog också ska anta! Poe är genialisk förresten!
    /Sandra på Bokkoll

    Liked by 1 person

  6. Elin Säfström skriver:

    Jag läser i stort sett aldrig noveller. Jag föredrar ett längre format. Det kan kännas lite snöpligt med noveller, tycker jag. Redan slut, liksom. Men detta är från en som egentligen (om jag hade tid o.s.v.) föredrar riktiga tegelstenar.

    Liked by 1 person

  7. Erika skriver:

    Nej det är inte alltid lätt att hitta tid för att läsa. Här blir det mest kurslitteratur, men på somrarna lyckas jag alltid hinna med att läsa i de ”vanliga” 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

