Releasefest och skräcktips

Har en liten paus från presentationsskrivandet i barnlitteraturen (mer om det längre ner), och tänkte att jag kunde passa på att fylla i Veckans lista! Ungefär så här kommer min vecka se ut.

Veckans läsning

Läser just nu Varsel av Stephen King. Påbörjade den förra sommaren men lyckades aldrig komma vidare. Återupptog den när jag var sjuk och har fastnat helt! Är på jakt efter riktigt bra läskiga böcker, har ni några tips? Hit me! 

Läser en del noveller också, som en del av min läsutmaning.

Processed with VSCO with f2 preset

Veckans skrivande

Är fortfarande inne på skräcktemat. Det är så kul att försöka hitta på nya läskiga uppslag. Inspireras mycket av Kvinnan i svart av Susan Hill.

Har en novellidé som jag ser fram emot att påbörja. Har hittills bara skrivit ner själva idén i ytterst korta drag på min trogna surfplatta, så jag vet inte ens om den funkar eller inte än.

Veckans plugg

Nu är jag med i fest- och matgrupperna, och på fredag äger äntligen releasefesten rum! Kommer bli så bra. På onsdag ska vi handla mat till förfesten som bara är för redaktionen och skribenterna, och på torsdag ska vi laga den delen av mat som går. Sen blir det fest för hela slanten på fredag! Och en hel del förberedelser såklart, men det är ju kul det med.

I kursen i barnlitteratur jag läser fick vi i uppgift att förbereda en muntlig presentation om barns läsning i ett visst lässammanhang. Jag är såklart inte klar med den ännu (mästare på prokrastinering), men jobbar på den för fulla muggar. Just nu har jag lunchpaus, och den börjar se ganska bra ut. Skulle nästan kunna lämna den så här, men vill gärna utveckla den lite mer. Jag valde hemläsning tillsammans med barn som lässammanhang, och som fiktionstext valde jag den illustrerade versionen av Harry Potter och de vises sten. I presentationen tar jag förutom bl.a. litterär adaption och det vidgade läsbegreppet också upp intertextuella kopplingar i Harry Potter och paralleller till 1900-talets samhällsutveckling i Europa. Tror det kan bli bra, det här!

Fick förresten godkänt på hemtentan! Tack för all pepp jag fick, heja!

Har fortfarande inte riktigt listat ut om det är vinter eller vår…

Veckans blogginlägg

Det kommer definitivt komma upp ett inlägg om releasefesten! Många bilder utlovas. Det blir nog på lördag.

Veckans längtan

Releasefesten, såklart! Kommer bli så kul, och så skönt. Är även väldigt spänd på att få se den färdiga boken, den borde komma i veckan.

Veckans tips

Har ni sett Akademibokhandelns Youtube-serie Bokhyllan? Om inte så rekommenderar jag verkligen den. Länk till kanalen finns här. Det finns just nu 15 avsnittt uppe, och där får man bland annat se Sandra Beijers, Jens Lapidus och Ebba Witt-Brattströms bokhyllor. Varje avsnitt är bara ett par minuter långt, och jag har såklart sett alla.

Idag fyller min favorit 11 år! Grattis, Fajter 🐱🎉

Hoppas ni får en fin vecka!

Bloglovin’  │ Instagram

10 thoughts on “Releasefest och skräcktips

  1. Louise Baumgärtner skriver:

    Hoppas att du har en riktigt bra vecka med allt du ska göra – och en rolig fest förstås👍men glöm inte att ta det lugnt emellanåt! Nu är ju inte jag lika ung (och söt) som du men gillar också att ha många järn i elden. Försöker dock påminna nig själv om att stanna upp och ANDAS (enligt mindfulness) så att jag njuter av stunden också och inte ”bara” ångar på och jag tror det funkar ganska bra 😉
    Apropå skräck; om du inte läst alla Stephen King så fortsätt med dem, jag vet ingen läskigare. Men jag är å andra sidan ganska harig och har inte läst tokmycket i den genren…

    Gilla

    • Bokstund skriver:

      Tack så mycket! Vilken värmande kommentar, och tack för tipset! Ska försöka ta det lugnt också 😉 Mindfulness låter som en väldigt bra grej. Har sett på din blogg också att du har stora projekt igång, beundrar verkligen er som fixar det!

      Jag har inte läst alla, men en del har jag allt plöjt igenom! Älskar honom, han är så bra! Min favorit är nog Lida tror jag, men älskar också Staden som försvann 😊

      Gilla

    • Bokstund skriver:

      Har inte riktigt tagit till mig mindfulness än, men tänkte att jag måste börja med det 😉 Min syster gör det också och det verkar väldigt bra. Har du något tips till en nybörjare?

      Gilla

Kommentera

