Bokpaket, promenader och releasefestplanering

Nu börjar det dra ihop sig! Redan imorgon är releasefesten för debutantologin Isbrytning, projektet min klass arbetat med i ett halvår. Så här kommer ett ganska långt inlägg med många bilder om ett trevligt bokpaket, en välbehövd skogspromenad, införskaffandet av mat till releasefesten på fredag samt tillagning av releasefestmaten. 

I tisdags fick jag ett spännande bokpaket från Wahlström & Widstrand, innehållande dessa pärlor. Sanning och skvaller har nästan tokhyllats i sociala medier så jag ser fram emot att se what all the fuss is about. Tiden är inte än blev jag sugen på direkt när jag hörde talas om den. Jag gillar historiska romaner och denna verkar annorlunda. Kul också att författaren kommer från Göteborg. Ville egentligen gått på hennes releasefest för Tiden är inte än men kunde tyvärr inte då.

Onsdag

Igår handlade vi maten till releasefesten som äger rum imorgon. Jag inledde dagen med en lång promenad i skogen, eller så nära skogen jag kan komma här i Göteborg. 

Jag kommer ju från skogen ganska bokstavligt talat, så det är skönt för mig att lämna storstadens brus bakom mig ibland och gå lite promenader ute i det gröna. Det gör nog väldigt många gott. Huset jag växte upp i ligger någon kilometer grusväg rakt in i en stor skog med ängar och bäckar, ganska idylliskt sådär. 

Vaknade med en bankande huvudvärk så promenaden gjorde mig extra gott just igår. Trodde först inte att jag skulle klara det, men väl ute i den friska luften kändes det som om jag kunde andas igen. Misstänker att huvudvärken berodde på det tryckande, gråa och regniga vädret.

När jag kom hem igen hann jag bara städa undan lite snabbt i min kaosartade lägenhet (det blir ju gärna så när man är sjuk) och slänga i mig en snabb lunch innan jag åkte vidare för att handla mat till releasefesten med två fina klasskamrater.

Vi möttes på Portens bageri på Munkebäckstorget för att gå igenom inköpslistan och budgeten en gång till. 

Jag drack caramel cream tea av Tea Pigs och de andra två drack olika varianter av kaffe. Nog det mysigaste budgetplanmötet jag varit på!

Vi handlade i ungefär två timmar tror jag, och eftersom Ica hade extrapris på flera av varorna vi behövde så kunde vi köpa lite extra lyxgrejer som vi inte riktigt planerat för. Mest tid tillbringades i fruktavdelningen. 

Det blev totalt tre påsar godgrejer! När vi skulle åka hem fick vi otur med kollektivtrafiken, först gick vår spårvagn precis innan vi hann komma fram till hållplatsen och de två efterföljande var inställda. 

När jag äntligen kom hem la jag mig på soffan och började läsa Sanning och skvaller av Curtis Sittenfield. Riktigt bra mysläsning. Visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig till en början, men insåg snabbt att Sittenfield lyckats uppdatera Austens berättarröst på ett skickligt sätt. 

Torsdag

Idag lagade vi en del av maten till releasefesten. Allt går ju inte riktigt att förbereda i förväg, men ganska mycket kunde vi fixa. Vi får lokalen en timme innan förfesten börjar imorgon, så det hade blivit alldeles för tajt om vi lagat all mat på plats. 

Kan ni gissa vad det blir? När jag var liten fick jag alltid ansvara för tomaterna till sallader och liknande, och min lillasyster för gurkorna. 

Så somrigt och gott! Ser verkligen fram emot att få äta allt… hehe. 

Vi gjorde också hummus och andra goda dippar, samt andra goda tillbehör som exempelvis hemmagjorda crostini. På fredag tänkte jag ta lite finare bilder på allt när det är upplagt på fina fat.

På eftermiddagen fick vi veta att böckerna skickades till skolan vid 14, så det känns skönt! Har varit lite (läs: mycket) orolig över att de inte skulle hinna komma i tid. Tänk att ha en releasefest utan böcker… Huu, hemska tanke! Men nu finns de alltså redo på ett arbetsrum uppe på Humanisten. Hoppas att de är så fina som jag tänker mig att de ska vara. 

Vi lagade mat i ungefär fyra timmar, tror jag. Eller kanske strax över tre. Vi var effektiva men stressade inte. När vi var klara gick jag till biblioteket för att lämna tillbaka några böcker och upptäckte samtidigt att jag kunde hämta några böcker jag reserverat. Sedan gick jag på en härlig promenad i värmen. 

Det är sol idag, och min huvudvärk är som bortblåst. Så det berodde nog på vädret. Satte mig vid en parkbänk och läste några sidor i Sanning och skvaller. Den är svår att lägga ner, läste till typ halv ett igår. Är redan på sida 99!

Ikväll kommer min pappa på besök. Vi ska kolla på hockey och äta korv. Hoppas ni haft en fin dag! 

8 thoughts on “Bokpaket, promenader och releasefestplanering

  1. Skriva läsa leva skriver:

    Vad roligt att höra om planeringen för releasen. Låter som ni kommer få till det jättebra!
    Att vänta på vagnen känner jag igen alltför väl, hopplöst att den ofta ställs in, så nog har det blivit en hel del promenader längs spåret och ibland nästan ända in till stan innan någon dykt upp – tur att det är en rätt fin stig längs ån 😉
    Måste ta mig till det nya fiket. Andra halvan har varit där och fikat, men inte jag. En dag så.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Kul att du tycker det! 😊 Jag är alldeles för lat för att gå så långt, hehe, men det händer att jag går exempelvis från Redberg till Gamlestaden eller liknande ”kort” väg. Fiket var jättemysigt, rekommenderar det varmt! 😊

      Liked by 1 person

Kommentera

