Releasefest: Isbrytning

I fredags hade vi äntligen releasefest för vår debutantologi Isbrytning, så nu har jag äntligen debuterat som redaktör i en riktig, fysisk bok! Festen hölls på Litteraturhuset i Göteborg, och blev, om jag får säga det själv, mycket lyckad. Här följer några av bilderna jag tog under fixet inför och sedan under själva festen.

Vi köpte (självklart) sushi innan pyntandet och uppdukandet. Viktigt med bra energi. Jag tog fyra lax och fyra inside out – min standard. Jättegott! Kan dock inte äta sushi (eller något annat) med pinnar och var för lat för att diska bestick så jag åt med fingrarna.

Här är fixandet i full gång! Ballonger skulle blåsas upp, girlanger skulle hängas upp, stolar skulle ställas fram, böckerna skulle ställas på plats, maten skulle dukas fram…

… och bordet skulle dukas. Vi inledde nämligen kvällen med en förfest enbart för oss redaktörer och skribenterna som medverkar i antologin. Några av våra lärare på kursen droppade också in. Alla fick faktiskt plats, det var ett under att jag lyckades tränga ner tillräckligt med stolar runt borden. Det blev lite knöligt att sätta sig – om man väl hade satt sig kunde man typ inte gå igen.

På scenen fick skribenterna ta plats för uppläsningar.

Vi bjöd på pastasallad, ost, fruktsallad, lite tapas, hemmagjorda crostini, gurk- och morotsstavar med olika dippar, och en bönsallad. Så gott!

Sen började releasefesten för allmänheten! Vi började med att gå upp på scenen själva. Kändes lite märkligt att stå där uppe, men samtidigt kul att få visa upp sig lite. Läskigt med så många ögon på bara oss, vi är ju inte så många.

Här följer några bilder på några av skribenterna från när de läste korta utdrag ur sina texter uppe på scenen. Är så imponerad över att de vågade, och att de gjorde det så bra!

Martin Ricksand. I antologin medverkar Martin med novellen Världen räcker inte till. Den här texten har jag varit redaktör för!

Anna Jegorova. I antologin medverkar Anna med dikten Ingenting kvar.

Klara Gattbro. I antologin medverkar Klara med dikten Renhet.

Fredrik A. Rastilla. I antologin medverkar Fredrik med dikten Olivolja.

Processed with VSCO with f2 preset

Ballongefterfest under städningen.

Jag visste att det skulle komma många, men att det skulle komma så många som det kom var en överraskning för mig. Kanske hade jag svårt att visualisera hur många 80 plus människor faktiskt var. Någon exakt siffra på hur många som kom har jag tyvärr inte, men jag vet att det var många. Det blev nästan olidligt varmt inne i lokalen ibland trots att ett stort gäng hängde ute i den varma kvällssolen under en stor del av festen. Stämningen var munter och inbjudande, precis så där härlig som en releasefest ska vara.

Min mamma, lillasyster, mormor och en av min mormors väninnor kom på releasefesten. Det kändes stort att de kom så att jag fick visa upp mitt stora projekt för dem på plats. Blev så lycklig, och kände mig så stolt!

Så här glad kan man vara när man haft releasefest! Här poserar jag och min syster med min mammas exemplar då jag inte fått något eget ännu, så ni får hålla tillgodo med de här bilderna på boken så länge! Kändes lite märkligt att gå hem utan min egen bok. Men den som väntar på något gott…

Under kvällen fick jag signera fyra böcker. Ser det som en personlig vinst.

 

Vill du se fler bilder från releasefesten? Under kvällen agerade en av mina klasskamrater fotograf, och hennes fina bilder kan du hitta om du klickar här.

Vill du veta mer om vad jag gjort under projektets gång? Då rekommenderar jag att du läser inläggen i kategorin Plugget och Veckans lista. Du kan också hitta mycket kul på vår Facebook-sida, här.

Lyckades du inte få tag på ett exemplar av Isbrytning? Ingen fara! Alla texter finns att läsa digitalt om du klickar dig in här. Där kan du också läsa förordet (vilket jag var med och skrev), som svarar på vad antologin egentligen är och hur den blev till. Trevlig läsning!

Bloglovin’  │ Instagram

18 thoughts on “Releasefest: Isbrytning

Kommentera

