Minihaul och kompismys

I lördags mötte jag upp min bästa kompis Amanda för en fika och en liten runda på stan. Det var egentligen inte jättelängesedan vi träffades senast och vi har kontakt på chatt ungefär varje dag, men eftersom hon bor typ åtta mil och bara dåliga bussar ifrån mig känns även en kort tid som en evighet.

På Akademibokhandeln i Nordstan upptäckte jag att Berättelse om ett äktenskap av Geir Gulliksen var månadens bok och därmed mer förmånlig för en blygsam studentkassa. Eftersom jag velat läsa den ungefär sedan jag spanade in den på Bokmässan 2016 plockade jag åt mig ett exemplar från någonstans i mitten av bokstapeln och vandrade sedan nöjt fram och betalade 49 kr. Stor tumme upp till mannen i kassan, trevligare personal har jag nog aldrig träffat på Akademibokhandeln. Både jag och Amanda gick därifrån med stora leenden på läpparna.

Tar ni produkter som står längst fram/ligger högst upp? Jag letar nog alltid fram en som ”inte så många tagit på”, och vet inte om det är konstigt beteende eller inte, hehe.

På Lagerhaus hittade jag ett fint skrivblock med texten what’s stopping you? i en skimrande rosa ton med matchande spiraler, och tänkte att den skulle vara perfekt till mitt nya projekt. Har nämligen tänkt skapa mig en skrivrutin, eller egentligen två – en för lediga dagar och en för upptagna dagar. I båda ingår ett par minuters skrivande, bara kreativt och ohämmat flödande från pennan. Fick idén från bloggen lifeinthemiddleof och tänkte ta tag i skrivandet nu.

Tanken är alltså att jag bara ska skriva, helt utan någon tanke på vad jag skriver. Risken är att det jag skriver blir skit, men har jag tur lyckas jag fiska fram åtminstone någon pärla ur svamlet. Jag tänker mest att det kan vara en kul grej att testa och att det eventuellt kan hjälpa mig att bli en ännu bättre skribent.

Nöjd med mina inköp (Amanda hade karaktär och köpte ingenting) vandrade vi sedan vidare till Condeco. Vid det här laget hade det börjat bli ganska blåsigt och kyligt, så vi köpte oss varsin varm dryck.

Jag köpte mangote och en chokladboll, hon en kaffe och en hälsoboll – välbehövligt socker och koffein efter en vandring i trängseln. Och där satt vi sedan i ett par timmar, tog igen vad vi missat, jag babblade ganska mycket och hon nickande tuggande på en sån där trästav man rör om i kaffet med (på bilden ligger en redan tuggad liten bit bredvid hennes assiett). Härligt kompishäng, helt enkelt.

Hoppas ni får en trevlig Kristi himmelsfärdsdag! Ska ni göra något speciellt?

Bloglovin’  │ Instagram

10 thoughts on “Minihaul och kompismys

  1. scriborecito skriver:

    Din nya skrivrutin låter bra! Jag har själv funderat på att göra nåt liknande nu under sommaren. Känns som att det är så lätt att sätta för höga krav på skrivandet och då blir det ingenting av det alls. 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

