Tre känslofyllda boktips

Idag kommer min syster dela med sig av tre boktips här på Bokstund! Hon har, liksom jag, ett brett lässpektrum och slukar nästan allt som kommer i hennes väg. Idag tipsar hon om två ungdomsböcker och en barnbok som alla även passar vuxna läsare, och till samtliga har hon skrivit korta men välgjorda recensioner. Trevlig läsning!

De tre böcker jag valt att ge tips på här på bloggen är allihop på engelska. Den svenska titeln kommer att finnas med under om det skulle vara så att ni hellre vill läsa på svenska 🙂

We Were Liars av E. Lockhart

En ungdomsbok som innehåller kärlek, lögner och spänning. Detta är en mer psykologisk bok och den lämnar läsaren chockad på det bästa sättet. Jag absolut älskade denna bok och författarens sätt att skriva. E. Lockhart skriver väldigt olikt de författare jag brukar läsa men det har gjort henne till en av mina favoritförfattare och jag väntar ’’tålmodigt’’ på nästa bok hon ger ut.

 

We are liars

We are beautiful and privileged

We are cracked and broken

A tale of love and romance

A tale of tragedy

Which are lies?

Which is truth?

You decide

Kanske är det allt du behöver veta – svensk titel

All the Bright Places av Jennifer Niven

När jag läste denna bok blev det snabbt en av mina favoriter. Jag kunde inte lägga ner den och när jag var klar kände jag mig tom. Hur kunde den vara över? När kommer en filmatisering? Kommer jag tänka på denna bok ett tag framöver? Ja, det gjorde jag. Men det är också så jag vet att en bok har påverkat mig; det är det enda jag tänker på i flera veckor och jag skapar filmer i mitt huvud. Är detta konstigt? Hoppas inte.

’’Theodore Finch wants to take his own life. Violet Markey is devestated by her sisters death. They meet on the edge of the school bell tower, and so their story begins.’’

Om du ogillar ungdomskärlek eller sorgliga böcker så är inte detta en bok för dig. Men om du gillar känslan av att få ditt hjärta utslitet och trampat på av känslor så är denna bok perfekt.

Som stjärnor i natten – svensk titel

Matilda av Roald Dahl

Den här boken läste min lärare högt för klassen när jag gick i fyran. Jag gillad den men insåg redan då att för att verkligen gilla den måste jag läsa den själv. Att läsa orden själv istället för att höra dem är mitt föredragna sätt att komma igenom en bok. Jag är ju inte heller ett fan av ljudböcker.

Matilda är nog så jag önskade att jag var när jag var liten. Smart och trevlig. Förmågan att bara minnas och förstå allt man läser eller hör är något jag fortfarande önskar att jag hade. Givetvis är inte allt enkelt för Matilda på grund av hennes intellekt men boken är ändå lite av en feel-good bok där dina känslor återigen åker berg-och-dal-bana.

’’Matilda is an exceptional girl, but her parent think she is just a nuisance. When one day she is attacked by her odious headmistress, Miss Trunchbull, Matilda suddenly discovers she has a remarkable power with which to avenge herself!’’

Jag hoppas att ni gillat mina rekommendationer! Gör ni det så kanske jag kan göra fler sådana här. Om ni har förslag på böcker som liknar dessa så letar jag alltid efter nya böcker att älska. Om ni har egna favoritböcker eller författare, skriv i kommentarerna 🙂

Disclaimer är givetvis att inte dessa tre är de enda böckerna jag gillar. Men om jag skulle skriva alla mina favoritböcker och skriva om dem skulle det vara mer en uppsats.

Signerat, lillasyster

Bloglovin’  │ Instagram

7 thoughts on “Tre känslofyllda boktips

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Kul att ni två systrar bloggar tillsammans. Det gör jag och min syster ibland. Jag har själv lite svårt för sorgliga och hemska böcker själv så de två första tipsen fungerar nog tyvärr inte för mig, men Matilda har jag länge tänkt läsa så det var väldigt roligt att läsa den recensionen.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Egentligen bloggar vi inte tillsammans, men eftersom hon också läser mycket så frågade jag om hon ville tipsa om några böcker på min blogg och det ville hon 😊 Förstår det, tycker också det kan vara jobbigt med sorgliga böcker och särskilt när det handlar om hjärtesorg. Kul, Matilda är jättebra så den kan jag också varmt rekommendera! 🤗

      Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Visst var det! Det för mina tankar till något Isabella i Svindlande höjder säger om Heathcliff: ”Jag hav honom mitt hjärta, och han tog det och kramade det till döds – sedan kastade han det tillbaka på mig.”

      Gilla

Kommentera

