Två av mina skrivarpärlor i Göteborg

Jag är en sån som klarar att skriva ungefär var som helst (förutom på gungande båtar och skakiga bussar), så jag samlar nästan på olika platser som är trevliga att skriva på för när jag har tid och möjlighet. Här är två av dem. Dela gärna era egna skrivpärlor i kommentarerna! 

Den första lilla pärlan är Antikhallarna på Västra Hamngatan, alldeles intill Domkyrkan. Oftast stannar jag inne, men det finns också möjlighet att sitta ute. Här kan man sitta läääänge. Oftast går jag hit med någon, nu senast var jag här med min mamma, min mormor och min mormors väninna.

Här finns ett mysigt café som säljer både mackor, mjuka kakor och småkakor. På morgonen/förmiddagen finns det två olika frukostmenyer för gästerna att välja bland.

Man kan köpa en hel kanna te eller kaffe (!) i caféet. Jag brukar ta gojibär havtorn. Jättegott! Kannan räcker mig oftast ganska länge, och det bästa är ju att teet håller värmen bra i kannan så om jag glömmer bort det på grund av skrivflow gör det inte så mycket.

Antikhallarna är rika på inspirationskällor. Man kan med fördel ta en paus från skrivandet för att gå omkring i de olika rummen, här säljs det mesta. Jag fönstershoppar mest.

Det finns gott om sköna sittplatser. Antikhallarna är lika mysigt året om.

Min andra pärla är Kronhusbodarna, som ligger lite avskilt men ändå mitt i staden. Runt hörnet finns en fin liten park med bänkar och mjukt gräs.

Trots att det ligger så centralt är det ofta lugnt här. Perfekt skrivmiljö om man trivs med att skriva ute. Det känns nästan som att komma till en annan stad. Stilen på byggnaderna påminner om Marstrand.

Det finns gott om sittplatser i solen. Här finns ett café med en trevlig uteservering och i närheten en mysig godisbutik. Perfekt för lata sommardagar med en glass i handen.

På bilden ser man några av bodarna man kan gå in och kika i, och längst bort ligger caféet som erbjuder det mesta man kan önska sig.

Nu när det är fint väder skriver jag gärna ute när jag kan. Det är ofta skönt med miljöombyten. Att få nya sinnesintryck är lite som balsam för skrivandet, tror jag.

Just nu jobbar jag på min novell till Novellix novelltävling. Jag har haft lite problem på vägen och tänkte skriva ett litet inlägg om mitt arbete med den någon dag.

Ikväll firar jag nationaldagen tillsammans med min familj ute på landet. Det blir premiärgrillning för mig! Hur ska ni tillbringa nationaldagen?

Bloglovin’  │ Instagram

10 thoughts on “Två av mina skrivarpärlor i Göteborg

  1. scriborecito skriver:

    Tack för bra tips! Trots att jag är från Göteborg (eller ja, en bit utanför, men ändå) så känner jag inte till stan så bra som jag borde. Måste definitivt testa de här ställena nån dag! 😊

    Liked by 1 person

  2. Kristina skriver:

    Vilka härliga små pärlor! Skriver upp dem eftersom jag ska en sväng till Gbg i sommar 🙂 Bara nöje dock, inget skrivande under den helgen.
    Jag är en sådan där person som är dålig på att ta mig ut från lägenheten för att skriva på allmänna platser. Egentligen tror jag inte att det skulle vara något problem – jag kan skriva i stugan fast det rör sig folk omkring mig. Främst tror jag att det beror på att jag är lat och att min dator är så gammal och tung. Kanske köper jag en ny dator snart. Min trogna MacBook Pro har hängt med sedan vintern 2011

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Så kul! Göteborg är verkligen en toppenstad, hoppas du får en trevlig vistelse här 😊

      Jag har ingen laptop så när jag är ute skriver jag för hand. Funkar ganska bra. Sparar till en bra laptop jag kan bära med mig överallt 😊

      Gilla

Kommentera

