Fyra böcker jag tänkt läsa i juni

I juni har jag tänkt försöka hinna läsa fyra böcker: en som jag snubblade över, en som jag fått som recensionsexemplar, en som jag fått och velat ha, och en som jag köpt nyligen.

Flickan med gåvorna av M.R. Carey

Denna är boken jag fått som recensionsexemplar, men den är också en bok jag länge velat läsa. Tidigt i våras blev jag tipsad om denna av en klasskamrat med god litteratursmak så det ska bli spännande att se hur bra den är. Ska läsa boken som en del av min läsutmaning denna månaden.

Berättelse om ett äktenskap av Geir Gulliksen

Gick förbi denna flera gånger på bokmässan i Göteborg förra året och sneglade längtande efter den varje gång, men hade aldrig tid att stanna för att se efter vad den egentligen handlade om. När jag var på fikadejt med en kompis kastade jag in handduken och köpte den  den var ju på pangpris. Så nu har jag den, och vill verkligen läsa den.

Hobbiten av J.R.R. Tolkien 

Valde denna på Värsta boken. Förra gången valde jag Ringens brödraskap. Eftersom jag länge velat ha denna så jag slog till och lyckades norpa åt mig sista exemplaret! Har sett fram emot att läsa den länge och tänker att juni blir månaden då jag får till det. Det gör mig lycklig att det är samma formgivning på denna som på min utgåva av Ringens brödraskap, så de passar bra ihop i bokhyllan. Nu behöver jag bara införskaffa De två tornen och Konungens återkomst och sen är serien komplett!

Mysteriet på Hester Hill av Kristina Ohlsson

Denna hittade jag som av en slump när jag letade skräck för barn. Den verkar spännande, men jag är osäker på om den verkligen är skräck. Tycker att omslaget är supersnyggt! Om jag sett denna på biblioteket när jag var runt 10 hade jag garanterat lånat den. Fast det gjorde jag ju nu också och jag är nästan 23 år gammal.

Jag hoppas att jag hinner läsa alla innan månadens slut, annars får jag bara lämpa över det jag inte hann på nästa månad. Ser fram emot juni läsmånad!

Har du läst någon av dem? Vad tyckte du?

Bloglovin’  │ Instagram

30 thoughts on “Fyra böcker jag tänkt läsa i juni

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Jag tror jag har sett delar av filmen som bygger på Flickan med gåvorna och i så fall tyckte jag inte om den, men det är bara jag (och min syster). Vi är rätt känsliga. De flesta gillar den säkert.
    Hobbiten har jag läst flera gånger och jag tyckte om den, fast jag tyckte ännu mer om Sagan om ringen (hela trilogin). Slutligen Mysteriet på Hester Hill. Den tyckte jag väldigt mycket om, trots att det är en barnbok. Jag skulle inte kalla den skräck direkt, men det är lite av en spökhistoria.. Det jag gillade mest var nog att det fanns en historisk parallellberättelse. Den fick bli en del av min svenska barn- och ungdomsboksamling. (Jag läste den först som ebok från biblioteket).

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Aha! Man kan ju inte gilla allt 😊

      Älskar filmen baserad på Hobbiten! Och tyckte mycket om Ringens brödraskap när jag läste den också 😊 Så Hobbiten känns mycket lovande 😊

      Den historiska parallellen låter spännande!

      Liked by 1 person

  2. sarasbokblog skriver:

    Hobbiten (eller Bilbo som den hette i en tidigare upplaga) har jag läst flera gånger och Berättelse om ett äktenskap har jag också läst. Jag är lite nyfiken på Flickan med gåvorna och Kristina Ohlssons barnböcker brukar vara bra.

    Liked by 2 people

  3. Skriva läsa leva skriver:

    Ohlsson har jag velat läsa länge men glömmer när annat dyker upp. En dag så! Bilbo tyckte jag om även om Sagan om ringen trilogin slog högre. Dem läste jag snabbt innan Jacksons filmer kom för att få bokkänslan först. Är så glad för det, för även om fimerna verkligen följer böckerna väl fick förstås inte allt plats.

    Liked by 2 people

    • Bokstund skriver:

      Har läst en novell av Ohlsson tidigare och tyckte om den, så ska bli spännande att se hur hon skriver barnböcker. Har bara läst första delen i Sagan om ringen-trilogin och tyckte att den var bättre än filmerna (även om filmerna förstås är fantastiskt bra) 😊

      Liked by 1 person

Kommentera

