Respons från testläsare och redigeringsfas ett

Igår lämnade jag min novell till de tre bästa testläsarna jag vet: min familj. De gjorde ett utomordentligt jobb och alla verkar ha fokuserat på olika saker i texten, men alla har tittat både på stavfel och berättartekniska luckor. Så responsen jag fick tillbaka var väldigt bred! Nu har jag lite att jobba med. 

Stort tack! ❤️

Jag visste att det skulle finnas fel och luckor i texten eftersom jag fortfarande är ganska mycket mitt i processen och inte ens uppfyllt kravet på tecken ännu. Valde trots detta att lämna novellen till min familj för testläsning redan nu, dels för att de reser bort imorgon och dels för att jag kände att det kunde vara nyttigt att få hjälp ganska tidigt för att undvika större luckor senare i processen. 

Jag ville att de skulle veta lika lite som juryn så jag stod emot alla mina impulser att berätta om novellen, att säga saker jag ville att de skulle tänka på i förväg, för att få en så ärlig respons som möjligt. Så det enda de visste var att det var en novell (jag glömde berätta temat). Efteråt ställde jag några frågor, bland annat om temat trots allt framgick (temat på Novellix novelltävling är kaos), om något var oklart och annat jag tänkt på. 

Så här formger jag text i Word inför testläsning och redigering: Dubbelt radavstånd, 12 pt Times New Roman, 0,7 cm indrag, extra breda marginaler som man lätt kan kladda i (det är dessutom lättare att läsa kortare rader).

Läs gärna mer om textformgivning i Word här.

Nu börjar redigering fas ett. Dricker ett svart te med smak av karamell i en mugg från julmarknaden i Kiel ute på mina föräldrars stora altan. 

Hoppas ni haft en fin midsommar, och att ni får en härlig fortsättning på helgen! 🌸

Bloglovin’  │ Instagram

5 thoughts on “Respons från testläsare och redigeringsfas ett

Kommentera

