Fyra fantastiska noveller

I maj hade jag en läsutmaning på bloggen som gick ut på att läsa fler noveller. Här, i en slags novellrecension i kortformat, rekommenderar jag fyra av novellerna jag läste under utmaningen.

Huset Ushers undergång av Edgar Allan Poe

Huset Ushers undergång är en typisk spökhistoria med knarrande golvbrädor och spöken i trappan där Poe långsamt bygger upp en skrämmande stämning. Jag älskar Poes poetiska språk.

Den blå pelargonen av Agatha Christie

Deckare i kortformat! Jag älskar allt av Agatha Christie, och likaså denna. Var först lite tveksam till hur en deckare skulle fungera i ett så här kort format, men blev positivt överraskad.

Ett testamente från helvetet av Kristina Ohlsson

Snurrig, överraskande och fängslande. Mycket fint hantverk.

Knackningar av Johan Theorin

Gripande. Har ett värde utöver själva litteraturen. En novell jag tycker att alla borde läsa.

Bloglovin’  │ Instagram

7 thoughts on “Fyra fantastiska noveller

  1. Louise Baumgärtner skriver:

    Tack för tips! Jag tycker väldigt mycket om att läsa Theorin📚Men hur får man tag i hans novell?
    Tror jag skrivit det förut här på din blogg men jag har just fått hem novellantologin ”över en sommarfika” från Ariton förlag. Temat är ”meningen med livet”. Bara läst en än, men den verkar lovande😊Perfekt för stranden eller trötta kvällar med noveller.

    Gilla

    • Bokstund skriver:

      Jag lånade den på biblioteket! 🙂 Annars finns den att köpa på Novellix med fri frakt, och har även sett flera noveller på Pocket Shop. Noveller är superbra att ha med sig på utflykter! 😊

      Gilla

  2. Louise Baumgärtner skriver:

    Okej, tack😊Visste inte ens att det fanns noveller på biblioteket.. men det är ju en av många bra saker med skrivbloggar; man får tips!
    Och du har en bra blogg; mångsidig, mysig och väldigt entusiastisk ! Har varit sugen på ”flickan med gåvorna” men inte kommit till skott. Än. Var den bra?

    Gilla

    • Bokstund skriver:

      Det visste inte jag heller, men så testade jag att söka på en novell där och de hade den! De har inte alla jag sökt på, men ganska många. Och flera har de bara som e-böcker.

      Tack så mycket! Din blogg är också mysig och mångsidig! Tycker om att lägga mig i soffan och läsa den på kvällarna 😊

      Den var jättebra, gillade den skarpt! Så kan verkligen rekommendera den 😊

      Gilla

Kommentera

