Banal fantasy med en dåligt utförd grundidé

Jacob har alltid känt sig utanför och annorlunda. Han växer upp med farfars fantastiska berättelser om ovanliga barn på en avlägsen ö, barn med övernaturliga förmågor. På ön lever barn som kan sätta eld på vad som helst med bara en beröring, barn som måste ha tunga blyskor på sig för att inte flyga iväg, och barn som inte syns (när de inte bär kläder). Där bodde farfar tillsammans med andra flyktingar i flera år under föreståndarinnan Miss Peregrines skyddande vingar.

Men så dör Jacobs farfar under mystiska omständigheter. Jacob är den som hittar honom, och de var inte ensamma. Jacob, som varit oerhört fäst vid sin farfar, får för sig att det var ett monster som mördat honom. Men innan han dör hinner farfar säga några sista ord, en gåta som verkar ha som ändamål att Jacob ska ta sig till ön. En psykolog meddelar familjen att Jacob utsatts för ett djupt trauma, och i ett försök att bli kvitt sina rädslor angående farfars död beslutar sig Jacob för att leta reda på barnhemmet hans farfar berättat så mycket om.

Jag hade höga förväntningar på Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs, och kanske är det just därför den föll så platt för mig. Grundidén är bra – men den är dåligt utförd och blev tyvärr en ganska banal fantasy som försöker för mycket och lyckas för lite. Den är ofta långdragen till den nivå att det kändes som att författaren behövde fylla ut ett visst teckenantal. Ibland verkar Riggs ha försökt arbeta upp en stämning men den kulminerar aldrig utan vänder innan den når någon betydande höjd.

Utgåvan jag lånade på biblioteket (se bild på den ovan) innehöll så många typografiska fel, för att inte tala om alla översättningsfel, att läsningen tillslut inte längre kändes njutbar. Jag gillade trots det formgivningen – de märkliga svartvita fotona och det gultonade pappret med tjockare gramvikt bidrog mycket till känslan. Synd att det inte räckte hela vägen.

 

Titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Författare: Ransom Riggs

Översättare: Sanne Näsling

Utgivningsår: 2016

Förlag: rabén&sjögren

ISBN: 9789129703931

Adlibris │Bokus

Bloglovin’  │ Instagram

24 thoughts on “Banal fantasy med en dåligt utförd grundidé

  1. Elin Säfström skriver:

    Men gud! Jag håller verkligen med dig fullständigt! Idén är underbar och jag var faktiskt helt fast i början, innan det egentligen hade hänt någonting. Men sedan föll det stadigt på något sätt. Jag lyckades aldrig läsa ut andra delen, Hollow City. Men fotografierna var schyssta.

    Liked by 1 person

  2. Monika skriver:

    Åh nej, jag har denna oläst i hyllan, visserligen en annan utgåva, men jag gissar att alla fel finns i min också då, om de fanns kvar i pocketutgåvan 😦 Det är något av det värsta jag vet och vilken bok som helst kan förlora mig på grund av bara det.

    Liked by 1 person

  3. Elin Säfström skriver:

    Vad lustigt att alla är så överens här, när serien är så himla populär – jag trodde att det bara var jag. Hollow City och Library of Souls har båda över 4,0 på Goodreads (fast de som kommer så långt att de verkligen läser och rejtar uppföljarna gillar väl förmodligen ettan ganska mycket då).

    Liked by 1 person

  4. scriborecito skriver:

    Men vad synd att du inte var så förtjust i boken! Jag läste serien för ett litet tag sedan och tyckte att den var riktigt bra (läste iofs originalversionen på engelska, ibland kan ju det spela in också). Tänk, så olika man kan tycka! 😊 Tänker du läsa även de andra delarna i serien eller får det vara nog nu? 😜

    Liked by 1 person

  5. Skriva läsa leva skriver:

    Jag har hört så olika åsikter om den här boken att jag inte riktigt vågat mig på den själv. Allt från ren och skär lycka över att den blivit läst, till ja… ungefär vad du tyckte. Får väl bli filmen då, någon gång. 😉

    Liked by 1 person

Kommentera

