Månadens läsutmaning: juli

Ibland är det svårt att komma på själv vad man ska läsa (och sedan att skapa tid för läsandet), så tanken med denna återkommande utmaning är att göra det lite lättare, samt att bjuda in till nya läsningar. Varje månad lägger jag upp en läsutmaning med ett speciellt tema här på Bokstund och avslutar inlägget med några tips på böcker som faller inom det valda temats ramar. Hur många böcker du väljer att läsa under utmaningen är upp till dig! Tanken är att utmaningen skall sluta i någon form av recension här på Bokstund, samt att jag får läst något jag annars kanske inte skulle läsa (eller ta mig tid att läsa).

Är du redo att se vad månadens tema är? *trumvirvel*

 

Månadens läsutmaning blir… politisk litteratur!

 

På fördjupningskursen i litteraturvetenskap hade vi en temakurs om politisk litteratur. Då läste vi bland annat Falling man av Don Delillo och det politiska dramat De smutsiga händerna av Jean-Paul Sartre. Annars läser jag egentligen ganska sällan politisk litteratur, och jag har tyvärr glömt mycket av den litteratur vi läste på kursen. Det blir väl lätt så när man trycker in så mycket litteratur på en så kort tid. Men denna månaden ska det bli ändring på det!

Nedan kan ni se några tips på politisk litteratur. Tipsa gärna om mer i kommentarerna!

Processed with VSCO with f2 preset

Har du läst någon politisk litteratur?

Bloglovin’  │ Instagram

18 thoughts on “Månadens läsutmaning: juli

  1. ullie skriver:

    har ju vänner här på bloggen som läser mycket men inte ja tyvärr har inte läst en bok på typ tio år minst
    är inget bokfan o inredning är min favvo så har blivit inredningstidningar för min del men fortsätt gärna kommentera så hitar ja in till dej igen kramar o fin söndag

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Haha, nej det är lite speciellt. Läser ju inte det till vardags, direkt. Men vill bredda mig lite, och det är där läsutmaningen kommer in! Vi får se hur många böcker jag orkar läsa 😉

      Gilla

  2. Bara hittepå skriver:

    Intressant tema! Jag har nog svårt att svara på frågan för att jag inte är helt säker på vad som ska räknas som politisk litteratur. Hur definierade ni det på kursen?
    För att ta ett exempel så läser jag just nu en bok om en asylsökande man och det får väl ses som ett ämne som är högst relevant för dagens politiska diskussioner. Samtidigt upplever jag inte att boken är skriven på ett “politiskt” sätt eller hur jag ska uttrycka det. Jag tycker att författaren lämnat rätt mycket svängrum för läsaren att själv komma fram till saker, istället för att driva sin egen tes. Men vissa människoöden kanske är politiska, oavsett hur de skildras?
    Hm, det tål att tänkas på det här. Ska bli intressant att se vad du väljer att läsa.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Hej, och tack! 😊 Politisk litteratur är nog en lite missvisande benämning egentligen – jag borde nog ha skrivit ”litteratur som behandlar politik” eller något i den stilen men det lät så ointressant.

      Gilla

  3. Tofflan skriver:

    När jag pluggade litteraturvetenskap, på bronsåldern, var mycket litteratur väldigt politisk. Där fanns Sartre, Kafka, svenska s k arbetarförfattare (Harry Martinson, Eyvind Johnson m fl), Majakovskij, Dickens… Alla är de poltiska författare. Dessutom var litteraturlistorna till kurserna fulla av manliga författare. Det var väldigt få kvinnor, enbart typ Boye och Lagerlöf..Hoppas det är bättre nu. 😛

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Hehe! Vi läser fortfarande flera av författarna du nämner på flera av kurserna. Så det är en hel del politik ”gömt” i litteraturlistorna 😉 Fördelningen mellan män och kvinnor har de blivit bättre på, men det är tyvärr fortfarande lite ojämnt 😛

      Gilla

  4. Sebastian Lönnlöv skriver:

    Finns väldigt många böcker som kan kallas politiska, beroende vad en lägger i begreppet. Elise Karlssons ”Linjen” och ”Klass” till exempel. Jenny Erpenbecks ”Gå, gick, gått”. Lena Bezawork Grönlunds ”Slag”. Och massor av andra som i skönlitterär form tar upp till exempel feminism, rasism, ideologier, klass, samhälle 🙂

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Mycket sant, och tack för tipsen! Tänkte inte alls på Erpenbeck. Klass har jag tänkt läsa länge så detta blir kanske månaden jag gör det 😊

      Gilla

Kommentera

