Fem olästa böcker

Vi bokälskare har väl alla en och annan (eller hundra) olästa böcker hemma i våra bokhyllor. Jag köper ofta fler än jag läser, och sen hittar jag ofta något nytt jag hellre vill läsa och då blir de gamla böckerna lämnade liggande.

I det här inlägget delar jag med mig av fem olästa böcker jag har hemma i min bokhylla, men jag har förstås många fler som väntar på att bli lästa.

Jag köpte Sjukt begär på Bokmässan för några år sedan. Hoj Förlag hade ett erbjudande där man kunde köpa tre böcker för två, och jag kunde inte låta bli. Två böcker av tre står fortfarande olästa i min bokhylla. Jag var inte en rutinerad bokmässebesökare på den tiden.

Fem stjärnor för Färglösa är den andra boken jag köpte på Hoj Förlag och fortfarande inte har läst. Denna valde jag för att författaren stod där och signerade, och det kändes coolt att ha en signerad bok.

Brödraskapet rekommenderade pappa till mig, och den låter spännande. Han har god smak så jag vet att den är bra. Jag har bara inte hunnit läsa den än, trots att jag vill. Andra böcker tränger sig gärna emellan.

Även denna är ett kap från Bokmässan. Det första jag såg var titeln – Northanger Abbey är min favoritroman av Jane Austen. Det andra jag såg var utlåtandet av J.K. Rowling. Hon är en av mina favoritförfattare. Det tredje jag såg var det fantastiska omslaget. Så det var inget snack om saken, jag köpte den utan att ens läsa baksidan.

Boktjuven fick jag av min mamma för några år sedan när vi semestrade på Öland. Jag tror hon köpte den i en av de många bokbodarna vid hamnen. Har länge velat läsa den, men som sagt, annat tycks komma i vägen…

Har ni många olästa böcker hemma? 

Bloglovin’  │ Instagram

27 thoughts on “Fem olästa böcker

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Jag har en hög med böcker som jag inte hunnit läsa än, men vanligtvis är problemet det motsatta – brist på olästa böcker. Två franska historiska kriminalromaner ligger för tillfället olästa för jag har tappat bort mitt lexikon. Jag skulle kunna läsa dem ändå, men jag gillar att slå upp alla ord för att lära mig bättre franska.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Så fint att kunna läsa på ett annat språk! Jag läste tyska men har tappat så mycket av det att jag inte ens skulle kunna ta mig igenom en barnbok. Och franska är ju så vackert! Hoppas du hittar ditt lexikon 🙂

      Liked by 1 person

  2. Elina skriver:

    Jag har ca 30 olästa böcker i min hylla, trots att jag rensat ut de böcker som jag känner att jag inte längre har någon lust att läsa! Helt galet egentligen! Skulle behöva en månad i en ödslig skog någonstans där jag inte gjorde något annat än att läsa böcker! xD Jag är PRECIS som du! Jag köper böcker och sedan kommer det andra som man läser innan dem! Helt hopplöst! xD

    Liked by 1 person

  3. Louise Baumgärtner skriver:

    Olösta böcker är alltid bra att ha hemma, särskilt nu i sommartid ☀️
    Förresten, jag köpte Faktun nyss med fyra noveller till, bl a Theorins ”knackningar”. Vilken historia! Den fäste.

    Gilla

  4. Marias bokhylla skriver:

    Brödraskapet står i min bokhylla också (är jag ganska säker på), oläst.
    Enligt min databas, aka excelarket, har jag 85 olästa skönlitterära böcker i bokhyllan, och om jag lägger till alla sorters böcker som är olästa blir det helt plötsligt 229. Hjälp!

    Liked by 1 person

  5. Skriva läsa leva skriver:

    Jo, nog finns det några olästa böcker som legat här en lite kortare eller längre stund… Och vad gör jag? Läser om Harry Potter böckerna istället. 😉
    Boktjuven var så annorlunda och blev en läsupplevelse utöver det vanliga. Jätteroligt med sådana böcker som sticker ut och som jag även tycker om (vissa kan vara för experimentella för min smak) så jag hoppas du får en fin stund med den sen 🙂

    Liked by 1 person

  6. scriborecito skriver:

    Jag har också en del olästa böcker hemma, men kan inte låta bli att köpa fler (bokköpsberoende är definitivt en grej!). Jag skulle verkligen vilja rekommendera Boktjuven! Vi läste den under lärarutbildningen (som jag aldrig avslutade, men är glad att jag gick åtminstone delar av) och den är fortfarande en bok som jag minns som en stark och viktig läsupplevelse.

    Och när det gäller Val McDermid är åtminstone hennes serie om Carol Jordan och Tony Hill superbra, så kan tänka mig att även Northanger Abbey borde vara bra 😊

    Gilla

    • Bokstund skriver:

      Tror också på bokköpsberoende för jag köper egentligen inte mycket av någonting annat! Så kul att det är så många som läst Boktjuven och rekommenderar den. Jag får ta och läsa den när jag kommer hem igen.

      Åh, spännande! Jag hoppas verkligen att den är bra, den ser så lovande ut 😊

      Gilla

  7. miimz91 skriver:

    Min hög på olästa böcker är inte jättestor, 20-25 stycken. Jag har lyckats minska ner den ganska mycket, efter att jag gått igenom om jag verkligen kommer läsa böckerna som står där. Dock känns det ändå alltid som att jag inte har någonting att läsa 😛

    Liked by 1 person

Kommentera

