Mysig och enkel grekisk tapas

När det nalkas fredagsmys hos mig tycker jag att grekiskt är bäst. Kanske såg ni att jag åt det när jag firade att jag skickat in min novell?

Processed with VSCO with f2 preset

Tzatziki

Tidsåtgång: 30 + ca 5 minuter
Du behöver (för ca 4 portioner):

1/2 gurka

2 dl turkisk yoghurt

1-2 vitlöksklyfta

1 tsk salt

En skvätt olivolja

Gör så här:

Skölj gurkan och riv den sedan så grovt eller fint du vill ha det.

Blanda gurkrivet med salt och låt rinna av i en trådsil i ca 30 minuter.

Krama ur resterande saft.

Pressa vitlök och blanda den med med turkisk yoghurt, gurkrivet och en skvätt olivolja i en bunke.

 

Krispiga baguetteskivor

Tidsåtgång: ca 15 minuter
Du behöver:

Färdiga baguetter eller baguetter man bakar klart i ugnen (gärna sådana med smak av vitlök)

Olivolja

Valfritt: vitlökskrydda

Gör så här:

Skiva baguetterna i så tunna skivor du vill ha (detta går bra även om baguetten ännu inte är bakad)

Pensla med olivolja på översidan

Valfritt: krydda med vitlökskrydda

Tillaga i ugn på 225° i ca 7 minuter eller tills de blivit krispiga

 

Grekisk tapastallrik

Servera tzatzikin med brödskivorna och några skivor fetaost. Tips! Servera gärna med Smarrigaste fetaoströran (klicka på länken för att komma till receptet).

Processed with VSCO with f2 preset

Trevlig helg!

Bloglovin’  │ Instagram

 

11 thoughts on “Mysig och enkel grekisk tapas

Kommentera

