Månadens läsutmaning: augusti

Ibland är det svårt att komma på själv vad man ska läsa (och sedan att skapa tid för läsandet), så tanken med denna återkommande utmaning är att göra det lite lättare, samt att bjuda in till nya läsningar. Varje månad lägger jag upp en läsutmaning med ett speciellt tema här på Bokstund och avslutar inlägget med några tips på böcker som faller inom det valda temats ramar. Hur många böcker du väljer att läsa under utmaningen är upp till dig! Tanken är att utmaningen skall sluta i någon form av recension här på Bokstund, samt att jag får läst något jag annars kanske inte skulle läsa (eller ta mig tid att läsa).

Är du redo att se vad månadens tema är? *trumvirvel*

 

Månadens läsutmaning blir… klassiker!

 

Snart börjar skolan igen och jag börjar bli sugen på att läsa mer – eller åtminstone läsa om – klassiker. Många klassiker jag läst på kurserna i litteraturvetenskap har jag plöjt igenom så snabbt att jag knappt hunnit sätta mig in i dem. Många av dem har jag gillat och några har jag inte alls förstått grejen med. Kanske uppfattar jag dem annorlunda om jag läser om dem nu, med mer kunskap i ryggsäcken och med mer tid till förfogande? Det skulle vara spännande att ta reda på.

Processed with VSCO with f2 preset

Vilka klassiker gillar du? Tipsa gärna bland kommentarerna!

Bloglovin’  │ Instagram

32 thoughts on “Månadens läsutmaning: augusti

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Jag har planerat att läsa Jane Eyre jättelänge, och hoppas att det snart ska bli av. Annars älskar jag Jane Austens böcker och läser också gärna Sir Arthur Conan Doyles böcker om Sherlock Holmes. Dessutom gillar jag en del av Dickens romaner.

    Liked by 1 person

  2. A M skriver:

    Det är verkligen sååå bra att du har de här utmaningarna, folk (JAG) måste läsa mer! Då tycker jag att du ska anta min lilla utmaning för månaden 😛
    sv: Jadu.. Återstår att se hur länge jag pallar!
    Kram

    Gilla

    • Bokstund skriver:

      Hehe förståeligt ändå, den är väldigt spännande i början men tappar liksom farten efter typ hundra sidor… Men om du skulle orka någon gång så är mittenpartiet också värt att läsa 😉😃

      Liked by 1 person

  3. saralinneas skriver:

    Kul utmaning! Jag föll handlöst för Utvandrarsviten och saknade karaktärerna när den sista delen var slut. Annars älskar jag Selma Lagerlöf. Kejsarn av Portugallien, som redan nämnts, men även Jerusalem, Körkarlen, böckerna om Charlotte Löwensköld m.m.
    Gillar också Möss och människor, Oliver Twist, Stolthet och fördom och Doktor Glas, för att nämna några. 🙂 åh, och Drottningens juvelsmycke, den fastnade jag för.

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Selma Lagerlöf är en av mina favoriter också. Och Stolthet och fördom och Drottningens juvelsmycke är riktiga pärlor! Läste den sistnämnda på en kurs i littvet och trodde inte att jag skulle gilla den så mycket som jag gör 😊

      Liked by 1 person

  4. lifeinthemiddleof skriver:

    Läser typ bara klassiker :'((((( är så tråkig som människa haha. Brott och straff är en klar favorit! Vad är dina bästa klassiker?

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Haha nä, men klassiker är ju bra! Och det finns så många! Också därför det är svårt att välja en favorit… 😉 Men jag älskar verkligen Svindlande höjder. Och flera av Jane Austens.

      Gilla

  5. Felicia skriver:

    Kul att läsa klassiker. Har själv inte läst så mycket av det så borde kanske läsa mer :). Men gillar bla. Alice i underlandet, Lolita & Stolthet och fördom. Skulle vilja läsa dracula.

    Liked by 1 person

  6. Asylmamma skriver:

    Åh vilken kul utmaning! Mina favoriter är nog typ allt med Selma Lagerlöf och de noveller jag läst av Edgar Allan Poe. Tyvärr fattade jsg inte grejen med stolthet och fördom, men jagkanske ska prova igen..? Tänker haka på denna utmaning ❤️

    Liked by 1 person

  7. Sebastian Lönnlöv skriver:

    Fint med klassiker! Åh, det finns alldeles för många bra för att jag ska kunna tipsa, men högen ser bra ut. Söderberg och Lagerlöf skulle jag definitivt lägga till dock, och sedan får det vara nog, för annars tar den här kommentaren aldrig slut…

    Förresten, apropå något helt annat – vilket tema har du på bloggen? Det känns lite bekant, men jag kan ändå inte placera det riktigt…

    Liked by 1 person

    • Bokstund skriver:

      Ja, det finns så himla mycket bra! Äskar Lagerlöf (som typ resten av svenska folket) och det enda jag läst av Söderberg är Doktor Glas. Skulle du rekommendera någon särskild bok av honom? 😊

      Menar du layout och sånt? Det är Sela! Tycker den är ganska neutral men inte riktigt så jag vill ha det. Men det duger, särskilt då jag inte kan någon som helst programmering 😊

      Gilla

Kommentera

