En obehaglig skildring av en trasig relation

Processed with VSCO with f2 preset

Berättelse om ett äktenskap – en bokrecension

Titeln Berättelse om ett äktenskap låter väl egentligen ganska harmlös och planlösningen på omslaget ser väl ganska intetsägande ut, men innanför pärmarna döljer sig en obehaglig skildring av en trasig relation.

Jag hade egentligen knappt läst någonting alls om Berättelse om ett äktenskap när jag köpte den för en 50-lapp på Akademibokhandeln. Det enda jag hört var att Geir Gulliksen skulle ha ett fantastiskt språk och att många blivit berörda av romanen. Det lockade mig och jag kastade mig in i den huvudstupa, fortfarande med skavsår på knän och armbågar efter att själv ha lämnat en trasig relation. Jag visste inte vad jag väntade mig, men jag väntade mig inte det här.

Berättelse om ett äktenskap berättas av ett jag, och jaget är mannen i relationen. Jaget heter Jon och han berättar om sitt äktenskap och försöker leva sig in i sin partners tankar om allt som hänt, allt som gått fel och allt som gått rätt men ändå inte räckte.

Vi vet redan från början att berättelsen inte kommer sluta väl, det gör Geir Gullriksen klart för oss. Jaget går tillbaka i tiden och analyserar allt som hänt i relationen från början till slut. För det tar slut. Kvinnan förälskar sig i en annan man, och Jon uppmuntrar henne att undersöka sina känslor med den andra mannen, säger att hon borde ligga med den andre mannen, fantiserar om det tillsammans eller själv eller var för sig. Tillslut står hon inte ut längre.

Berättelse om ett äktenskap var svår att läsa. Inte på grund av språket; språket var poetiskt och ibland vackert. Ibland var språket groteskt och vidrigt, ibland var bara Jon grotesk och vidrig. Jag ville lägga ner boken flera gånger, men varje gång tog jag upp den igen. Den är ju så kort. Och Geir Gulliksen kan verkligen skriva. Och även om den stundvis var grotesk, var den också skör. Papperstunn och ömtålig.

Någonstans kanske jag förväntade mig en traditionell kärlekshistoria, eller en traditionell kärlekshistoria som gått fel någonstans. Berättelse om ett äktenskap var verkligen inte det. Romanen testar gränser, den utforskar djup och vad som händer när det bräckliga spricker. Och någonstans är jag ändå glad att jag läste den.

Titel: Berättelse om ett äktenskap

Författare: Geir Gulliksen

Utgivningsår: 2015 (Sverige: 2016)

Förlag: Weyler

ISBN: 9789176810699

Adlibris │Bokus

Bloglovin’  │ Instagram

 

8 thoughts on “En obehaglig skildring av en trasig relation

    • Bokstund skriver:

      Det är svårt för mig att rekommendera den också eftersom jag har så blandade känslor för den. Men samtidigt tycker jag att den var värd den tid jag la på den. Om du läser den vill jag göra höra vad du tyckte! 😊 De polyglotta älskarna har jag inte läst men har varit sugen på den ett tag också.

      Liked by 1 person

Kommentera

