Ostutmaning och verklighetsflykt i charmig debutfeelgood

Paris. Kärlek. Ost. – en bokrecension

Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret!

IMG_20191111_162019_905.jpg

Förlagsassistenten Ella är nysingel. Efter en katastrofal dejt med mannen hon delat sitt liv med i åtta år åker hon hem med brustet hjärta utan en ring på fingret. Hon känner sig vilsen, och för att råda bot på det bestämmer hon sig för att ta sina sparpengar och resa till Paris.

Hon checkar in på ett billigt hotell och ägnar sina första dagar åt att strosa runt och provsmaka ost innan hon förstår att hon behöver tillgångar för att finansiera sin tillvaro i en av världens dyraste storstäder. Sakta men säkert börjar hon ordna upp sin tillvaro med ett (hyfsat) betalt jobb, flera goda vänner, en potentiell pojkvän, ett lyxigt hem och en egen osthandlare som utmanar henne att smaka på Frankrikes alla ostar.

”Jag vill också resa till Paris!” tänkte jag genom hela boken. Jag vill också äta ost hela dagarna, jobba helg på café och mingla med eleganta fransmän och fransyskor. Läsningen blev en perfekt verklighetsflykt från regnet och den allmänna tristessen här i gråa Göteborg, och boken lästes ut på några få kvällar nedbäddad i sängen med en kopp te.

Osten beskrivs med en sådan passion att jag som läser känner smaken i min egen mun, och det är troligen ingen slump då författaren Victoria Brownlee själv arbetar som matskribent och är bosatt i Frankrike. Paris. Kärlek. Ost är hennes debutroman. En uppföljare har redan släppts på engelska med titeln Escape to the French Farmhouse.

Den största kärleken finner Ella kanske i slutet av boken, som det ska vara i en feelgood, men boken genomsyras av flera andra kärlekar också. Några av dem hintas redan i titeln: kärleken för Paris och kärleken för ost – två kärlekar tätt sammankopplade med hennes förra partner men som trots det bara växer och präglar hela boken.

Paris. Kärlek. Ost. hade tjänat på att dra ut på romanen kanske femtio sidor till. Upplösningen kommer för snabbt, och det är alldeles för enkelt. Ella skrattar bort sitt brustna hjärta och allt löser sig nästan för bra. Jag saknar lite motgångar, ett crescendo. Istället blev de sista sidorna lite av ett platt fall.

Korrekturläsaren och redaktören har gjort några substantiella missar, men trots det och det plötsliga slutet tycker jag att Paris. Kärlek. Ost. är en riktigt bra feelgood-roman som lämnar läsaren med mersmak.


Några väl valda ord om Paris. Kärlek. Ost.:

Verklighetsflykt. Charmig. Romantisk.


När ska du läsa Paris. Kärlek. Ost.?

Den inleds under sommaren men sträcker sig över ett år. Jag saknar lite mer kopplingar till årstiderna, som till exempel i Vägen till Sugar Maple Inn. Trots att en stor del av romanen utspelar sig under hösten och vintern skildras inte mycket alls av det, utan det finns mest med lite i bakgrunden. Julafton har ett kort eget kapitel. För mig passade den perfekt att läsa nu när jag önskar lite extra verklighetsflykt under våra mörkare månader, men jag tror den passar bra att läsa precis när som helst.


Titel: Paris. Kärlek. Ost.

Författare: Victoria Brownlee

Utgivningsår: 2019

Förlag: Hoi

ISBN: 9789155264727

AdlibrisBokus

Bloglovin’InstagramFacebook

Publicerat av

Bokstund

Böcker. Te. Skriva.

3 reaktioner till “Ostutmaning och verklighetsflykt i charmig debutfeelgood”

Lämna en kommentar